| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Jak informować pracowników o wynikach pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy?

Jak informować pracowników o wynikach pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy?

Inspektor pracy w trakcie kontroli zakładu produkcyjnego zwrócił uwagę, że na stanowiskach pracy nie wywieszono wyników badań dotyczących czynników szkodliwych. Czy rzeczywiście przy każdym stanowisku należy wywiesić wyniki badań? Czy wystarczy, że pracownicy otrzymają informacje o występujących czynnikach szkodliwych oraz o ich poziomie podczas szkolenia i w ocenie ryzyka zawodowego?

Każdy pracodawca ma obowiązek wywiesić wyniki badań czynników szkodliwych na stanowisku, którego one dotyczą.

UZASADNIENIE

Obowiązek wykonywania badań czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy wynika z Kodeksu pracy. Pracodawca ma obowiązek stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą, w szczególności:

  • utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzenia służące do pomiarów tych czynników,
  • przeprowadzać, na swój koszt, badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom.

Pracodawca ma więc obowiązek przeprowadzania badań oraz informowania o ich wynikach pracowników. Na mocy delegacji zawartej w Kodeksie pracy (art. 227 § 2) Minister Zdrowia wydał w kwietniu 2005 r. rozporządzenie w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. W rozporządzeniu tym są regulacje dotyczące m.in. sposobu wykonywania badań, czasokresy między poszczególnymi badaniami, wzory dokumentów, jakie musi prowadzić pracodawca w celu dokumentowania badań, oraz czas przechowywania tych dokumentów.

WAŻNE!

O wynikach badań i pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy na danym stanowisku pracodawca powinien poinformować pracowników w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy. Ponadto ma on obowiązek umieszczania na stanowiskach pracy aktualnych wyników tych badań lub pomiarów (§ 8 rozporządzenia w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy).

Warto pamiętać, że samo zapoznanie pracowników z wynikami badań i pomiarów czynników szkodliwych występujących na stanowiskach pracy nie jest wystarczające. Konieczne jest wywieszenie tych wyników na stanowiskach pracy.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 277 § 1 pkt 1 i 2, § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 73, poz. 645 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jurczyk

Pasjonat motoryzacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »