| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy

W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?

Przepisy nie określają maksymalnej temperatury, jaka powinna występować w pomieszczeniach pracy. Przyjmuje się jednak, że nie powinna ona przekraczać 30°C, a więc nie naruszają Państwo przepisów bhp.

UZASADNIENIE

Przepisy bhp określają, że w pomieszczeniach, w których jest wykonywana praca, pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, tj. metod pracy oraz wysiłku fizycznego włożonego do jej wykonania (§ 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp). W przepisach nie ma jednak określonej maksymalnej temperatury, która powinna być zapewniona w pomieszczeniach pracy. Zostały tylko ustalone jej minimalne wysokości. Nie oznacza to, że pracodawca może dopuścić do występowania w pomieszczeniach pracy nadmiernie wysokiej temperatury. Jeżeli bowiem w pomieszczeniach pracy będzie wysoka temperatura, to nie będzie ona odpowiednia do danego rodzaju wykonywanej pracy. W związku z tym specjaliści bhp uznają, że w pomieszczeniach pracy temperatura nie powinna przekraczać 30°C. Taka maksymalna wysokość temperatury w pomieszczeniach pracy została określona w przepisach dla pracowników młodocianych (załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac).

WAŻNE!

Pracownicy młodociani nie mogą pracować w pomieszczeniach pracy, w których temperatura przekracza 30°C.

Temperatura w pomieszczeniach pracy nie może być natomiast niższa niż:

  • 14°C (chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają),
  • 18°C (dotyczy to prac w pomieszczeniach biurowych i w pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna).

Pracodawca, aby zapobiec wysokim temperaturom w pomieszczeniach pracy, powinien w miarę możliwości technicznych i finansowych zastanowić się nad zainstalowaniem w tych pomieszczeniach klimatyzacji lub nowoczesnych systemów wentylacyjnych.

Temperatury, które występują w Państwa firmie, upoważniają pracowników do otrzymywania bezpłatnych napojów profilaktycznych. W dniach, w których temperatura w pomieszczeniach pracy przekracza 28°C, mają Państwo obowiązek przekazać pracownikom zimne napoje. Powinny one być dostępne w ciągu całej zmiany roboczej w nieograniczonej ilości. Rodzaj wydawanych napojów zależy wyłącznie od uznania pracodawcy. Pracodawca zrealizuje swój obowiązek zapewniając pracownikom np. wodę mineralną. Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za napoje profilaktyczne.

Podstawa prawna:

  • art. 232, art. 23715 § 1 Kodeksu pracy,
  • § 4, § 6 i § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. Nr 60, poz. 279),
  • § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz.U. Nr 200, poz. 2047 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »