| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > W jakich najniższych temperaturach mogą pracować pracownicy

W jakich najniższych temperaturach mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie nastąpiła awaria ogrzewania. Z tego powodu temperatura w biurze spadła do 16°C. W jakiej minimalnej temperaturze mogą pracować pracownicy biurowi?

Minimalna temperatura, w jakiej pracownicy mogą pracować w biurze, wynosi 18°C. Zatem powinni Państwo podnieść temperaturę w pomieszczeniach pracy, ponieważ jest ona obecnie za niska i firma naraża się na sankcje Państwowej Inspekcji Pracy.

UZASADNIENIE

Zasadą jest, że w pomieszczeniach pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, nie niższą niż 14°C. Jednak w przypadku pracy wykonywanej w pomieszczeniach biurowych oraz lekkiej pracy fizycznej temperatura nie może być niższa niż 18°C (§ 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp). Jedynym usprawiedliwieniem niezachowania podanych wymagań w zakresie minimalnej temperatury w pomieszczeniach pracy są względy technologiczne.

PRZYKŁAD

Firma zajmuje się produkcją mrożonek. W przypadku pomieszczeń, w których są produkowane i przechowywane mrożonki, nie muszą być spełnione wymagania bhp w zakresie minimalnej temperatury. Minimalnych temperatur należy natomiast przestrzegać w przypadku innych pomieszczeń firmy, np. pomieszczeń biurowych.

Niskich temperatur w pomieszczeniach pracy nie usprawiedliwia awaria ogrzewania. W takiej sytuacji pracodawca może zastosować np. dmuchawy, które ogrzeją te pomieszczenia.

Niezapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy nie usprawiedliwiają również kłopoty ekonomiczne pracodawcy. Potwierdził to NSA w Białymstoku w wyroku z 20 września 2001 r. (SA/Bk75/01, Pr. Pracy 2002/3/35), w którym stwierdził, że „odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną”.

Naruszenie obowiązków bhp w zakresie minimalnej temperatury naraża pracodawcę na sankcje. W takim przypadku pracodawca może zostać ukarany:

  • mandatem w maksymalnej wysokości 2 tys. zł nałożonym przez inspektora pracy,
  • grzywną w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł, którą może nałożyć sąd grodzki (art. 283 § 1 Kodeksu pracy).

Natomiast pracownik, któremu nie zapewniono odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu pracy, może odmówić wykonywania pracy. Jeżeli bowiem warunki pracy nie odpowiadają wymaganiom bhp i wykonywanie pracy zagraża życiu lub zdrowiu pracownika albo innych osób, to może on odstąpić od jej wykonywania, informując o tym niezwłocznie przełożonego (art. 210 § 1 Kodeksu pracy). Za czas powstrzymania się od pracy z powodu niezapewniania przez pracodawcę odpowiedniej temperatury pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 210 § 3 Kodeksu pracy).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »