| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Uprawnienia społecznego inspektora pracy

Uprawnienia społecznego inspektora pracy

Społeczna inspekcja pracy powołana przez przepisy Kodeksu pracy sprawuje społeczną kontrolę przestrzegania prawa pracy, jak również przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jej zadania, uprawnienia, organizację oraz zasady jej współdziałania z Państwową Inspekcją Pracy i innymi organami nadzoru i kontroli określa ustawa z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy.

Jest to służba społeczna pełniona przez pracowników, która reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe.

Społeczną inspekcję pracy w zakładzie pracy wykonuje społeczny inspektor pracy, a do jego zadań należą:

  • kontrolowanie stanu budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesów technologicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
  • uczestniczenie w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
  • branie udziału w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy,
  • branie udziału w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolowanie stosowania przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych,
  • uczestniczenie w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy,
  • opiniowanie projektów planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolowanie realizacji tych planów,
  • podejmowanie działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływanie na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i w przepisach szczególnych.

W celu wykonywania ww. zadań społeczny inspektor pracy ma prawo:

  • wejść w każdym czasie do pomieszczeń i urządzeń zakładu pracy,
  • żądać od kierownika zakładu pracy, oddziału lub wydziału i od pracowników informacji oraz okazania dokumentów w sprawach wchodzących w zakres jego działania,
  • informować kierownika zakładu pracy o stwierdzonych naruszeniach przepisów, czyniąc jednocześnie stosowny zapis w księgach,
  • zwracać uwagę pracownikowi na obowiązek przestrzegania przepisów i obowiązujących zasad,
  • zwracać się do kierownika właściwej komórki organizacyjnej o czasowe odsunięcie pracownika od pracy, którą pracownik wykonuje z naruszeniem przepisów oraz ma prawo zapoznawać takiego pracownika z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zalecić kierownikowi zakładu pracy usunięcie w określonym terminie stwierdzonych uchybień lub wstrzymanie pracy danego urządzenia technicznego lub określonych robót,
  • uczestniczyć w kontrolach przeprowadzanych w zakładzie przez inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy oraz w podsumowaniu kontroli.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »