| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Będziemy mieli nowe przepisy związane z chorobami zawodowymi

Będziemy mieli nowe przepisy związane z chorobami zawodowymi

19 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy związane z chorobami zawodowymi są niezgodne z Konstytucją RP.

Wątpliwości Trybunału wzbudziły: art. 237 § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pacy (częściowo) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach. Co oznacza ten wyrok? Do obowiązków pracodawcy związanych z chorobami zawodowymi należy:

  • niezwłoczne zgłoszenie każdego przypadku rozpoznanej choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i okręgowemu inspektorowi pracy,
  • ustalenie - w porozumieniu z PIS - przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakteru i rozmiaru zagrożenia tą chorobą,
  • niezwłoczne przystąpienie do usuwania czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosowanie niezbędnych środków zapobiegawczych,
  • realizacja zaleceń lekarskich wydanych w związku ze stwierdzeniem powstania choroby zawodowej,
  • prowadzenie rejestru chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby,
  • systematyczna analiza przyczyn chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy i stosowanie na podstawie wyników tych analiz środków zapobiegawczych.

Obowiązki te wynikają z Kodeksu pracy. Niemniej jednak żaden przepis k.p. nie wskazuje w sposób szczegółowy, jak pracodawca ma realizować nałożone na niego obowiązki. Doprecyzowane zostało to w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w spawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (DzU nr 132, poz. 1115). Rozporządzenie to określa:

  • które choroby są chorobami zawodowymi,
  • jak z nimi postępować oraz
  • które organy są właściwe w sprawie chorób zawodowych.

Jako załącznik do rozporządzenia w sprawie wykazu chorób zawodowych stworzono wykaz chorób zawodowych. Jednak nie stanowi on jedynego źródła wiedzy o tym, która choroba jest chorobą zawodową. Ważne jest bowiem, że pracownik był w środowisku pracy poddany działaniu czynników szkodliwych, które mogły wywołać tę chorobę. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt P 23/07) został opublikowany (ogłoszony) w Dzienniku Ustaw z 2 lipca 2008 r. nr 116, poz. 740. W związku z tym z upływem 12 miesięcy od tej daty przestaną obowiązywać:

  • art. 237 § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pracy,
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach.

W związku z tym od 3 lipca 2009 r. tryb uznawania choroby za chorobę zawodową nie będzie aktualny. Nie będzie obowiązywał również obecny wykaz chorób zawodowych. Dlatego też w miejsce obecnie obowiązujących przepisów będą musiały być wprowadzone nowe zasady uznawania chorób za choroby zawodowe.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marlena Skiba

Dyrektor Zarządzający w firmie Usługi Doradcze Smart Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »