| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej

Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej

Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej zostały ustalone 12 marca 2013 r. w porozumieniu pomiędzy Głównym Inspektorem Pracy a Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej.

Porozumienie ma na celu zapewnienie sprawnego współdziałania w zakresie realizacji zadań ustawowych. Podstawowe zobowiązanie dotyczy stałego współdziałania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

Poziomy współpracy

Postanowiono, aby współdziałanie odbywało się na szczeblu centralnym (między Głównym Inspektorem Pracy a Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej) i terenowym (między okręgowymi inspektorami pracy a komendantami wojewódzkimi i powiatowymi, miejskimi, Państwowej Straży Pożarnej).

Strony porozumienia zobowiązały się ponadto do działania na rzecz zapewnienia współpracy okręgowych inspektoratów pracy z komendami wojewódzkimi i powiatowymi (miejskimi) Państwowej Straży Pożarnej.

Zobacz: Przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych w obiektach.

Zadania

Porozumienie wymienia, jakie działania w szczególności powinna obejmować współpraca.

Należą do nich:

  1. wzajemne przekazywanie sprawozdań, analiz i danych statystycznych dotyczących stanu bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej w zakładach pracy;
  2. wspieranie inicjatyw i rozpowszechnianie osiągnięć technicznych mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  3. wymianę doświadczeń w zakresie bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  4. doskonalenie metod i form działalności kontrolnej oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników i upowszechnianie wiedzy z zakresu przestrzegania przepisów prawa pracy i ochrony przeciwpożarowej pracowników Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej;
  5. przekazywanie informacji istotnych z punktu widzenia zapobiegania poważnym awariom przemysłowym, a także wskazujących na konieczność wzmożenia kontroli w określonych rodzajach zakładów pracy;
  6. przeprowadzanie skoordynowanych kontroli, dotyczących istotnych problemów bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  7. przekazywanie informacji o zdarzeniach na terenie zakładów pracy, których następstwem były wypadki ze skutkiem śmiertelnym lub powodujące ciężkie uszkodzenia ciała, a także wypadki zbiorowe, jeśli dotyczyły właściwości rzeczowej drugiej strony;
  8. podejmowanie wspólnych inicjatyw na rzecz eliminowania bądź zmniejszania zagrożeń mogących skutkować awarią przemysłową;
  9. podejmowanie wspólnych działań propagujących zasady bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

Strony zadeklarowały ponadto wzajemną pomoc organizacyjno-techniczną we wszystkich wymienionych i innych działaniach służących realizacji postanowień porozumienia.

Zobacz także: Forum Kadry - BHP

Utrata mocy dotychczasowego porozumienia

W związku z podpisaniem nowego dokumentu porozumienie o współpracy z 29 sierpnia 2000 r. traci moc.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dittmajer i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »