| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej

Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej

Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej zostały ustalone 12 marca 2013 r. w porozumieniu pomiędzy Głównym Inspektorem Pracy a Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej.

Porozumienie ma na celu zapewnienie sprawnego współdziałania w zakresie realizacji zadań ustawowych. Podstawowe zobowiązanie dotyczy stałego współdziałania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

Poziomy współpracy

Postanowiono, aby współdziałanie odbywało się na szczeblu centralnym (między Głównym Inspektorem Pracy a Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej) i terenowym (między okręgowymi inspektorami pracy a komendantami wojewódzkimi i powiatowymi, miejskimi, Państwowej Straży Pożarnej).

Strony porozumienia zobowiązały się ponadto do działania na rzecz zapewnienia współpracy okręgowych inspektoratów pracy z komendami wojewódzkimi i powiatowymi (miejskimi) Państwowej Straży Pożarnej.

Zobacz: Przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych w obiektach.

Zadania

Porozumienie wymienia, jakie działania w szczególności powinna obejmować współpraca.

Należą do nich:

  1. wzajemne przekazywanie sprawozdań, analiz i danych statystycznych dotyczących stanu bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej w zakładach pracy;
  2. wspieranie inicjatyw i rozpowszechnianie osiągnięć technicznych mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  3. wymianę doświadczeń w zakresie bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  4. doskonalenie metod i form działalności kontrolnej oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników i upowszechnianie wiedzy z zakresu przestrzegania przepisów prawa pracy i ochrony przeciwpożarowej pracowników Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej;
  5. przekazywanie informacji istotnych z punktu widzenia zapobiegania poważnym awariom przemysłowym, a także wskazujących na konieczność wzmożenia kontroli w określonych rodzajach zakładów pracy;
  6. przeprowadzanie skoordynowanych kontroli, dotyczących istotnych problemów bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  7. przekazywanie informacji o zdarzeniach na terenie zakładów pracy, których następstwem były wypadki ze skutkiem śmiertelnym lub powodujące ciężkie uszkodzenia ciała, a także wypadki zbiorowe, jeśli dotyczyły właściwości rzeczowej drugiej strony;
  8. podejmowanie wspólnych inicjatyw na rzecz eliminowania bądź zmniejszania zagrożeń mogących skutkować awarią przemysłową;
  9. podejmowanie wspólnych działań propagujących zasady bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

Strony zadeklarowały ponadto wzajemną pomoc organizacyjno-techniczną we wszystkich wymienionych i innych działaniach służących realizacji postanowień porozumienia.

Zobacz także: Forum Kadry - BHP

Utrata mocy dotychczasowego porozumienia

W związku z podpisaniem nowego dokumentu porozumienie o współpracy z 29 sierpnia 2000 r. traci moc.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »