| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji pracownika posiadającego ukończone szkolenie okresowe bhp, którego program obejmował zagadnienia dotyczące ewakuacji i zwalczania pożarów.

UZASADNIENIE

Od 18 stycznia 2009 r. w każdej firmie, która zatrudniała choćby jednego pracownika, pracodawca musiał wyznaczyć osoby, które były odpowiedzialne za ewakuację z zakładu pracy oraz ochronę przeciwpożarową (musiały one mieć co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończone szkolenie inspektora ochrony przeciwpożarowej). Pracodawcy zobowiązani byli do wyznaczenia pracowników m.in. do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej (art. 2091 § 1 pkt 2 k.p.). Wyznaczeni pracownicy musieli mieć kwalifikacje określone w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.). Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogła wykonywać wyłącznie osoba z wykształceniem co najmniej średnim, która ukończyła szkolenie z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Szkolenia przeprowadza Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Państwowe Szkoły Straży Pożarnej lub ośrodki szkolenia w komendach wojewódzkich PSP.

Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (DzU nr 115, poz. 958).

Od 6 sierpnia 2009 r. pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz przekazywać pracownikom informacje o pracownikach wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację w zakładzie pracy oraz udzielanie pierwszej pomocy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

decyzje-IT.pl

decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK