| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca zamierza wyznaczyć pracownika do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników. Biorąc pod uwagę zmiany prawne w tym zakresie, ma jednak wątpliwości co do wyznaczenia konkretnej osoby. Kogo pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji w zakładzie pracy?

Pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji pracownika posiadającego ukończone szkolenie okresowe bhp, którego program obejmował zagadnienia dotyczące ewakuacji i zwalczania pożarów.

UZASADNIENIE

Od 18 stycznia 2009 r. w każdej firmie, która zatrudniała choćby jednego pracownika, pracodawca musiał wyznaczyć osoby, które były odpowiedzialne za ewakuację z zakładu pracy oraz ochronę przeciwpożarową (musiały one mieć co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończone szkolenie inspektora ochrony przeciwpożarowej). Pracodawcy zobowiązani byli do wyznaczenia pracowników m.in. do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej (art. 2091 § 1 pkt 2 k.p.). Wyznaczeni pracownicy musieli mieć kwalifikacje określone w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.). Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogła wykonywać wyłącznie osoba z wykształceniem co najmniej średnim, która ukończyła szkolenie z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Szkolenia przeprowadza Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Państwowe Szkoły Straży Pożarnej lub ośrodki szkolenia w komendach wojewódzkich PSP.

Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (DzU nr 115, poz. 958).

Od 6 sierpnia 2009 r. pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz przekazywać pracownikom informacje o pracownikach wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację w zakładzie pracy oraz udzielanie pierwszej pomocy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »