| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ppoż > Bezpieczeństwo i higiena pracy - podsumowanie zmian w kodeksie pracy

Bezpieczeństwo i higiena pracy - podsumowanie zmian w kodeksie pracy

Nowelizacja Kodeksu pracy w zakresie bhp wprowadza wiele zmian zarówno w obowiązkach pracodawców, jak i pracowników. Jedną z ważniejszych jest obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za ochronę przeciwpożarową i ewakuację.

Pracodawca wciąż jest osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo i higienę pracy w zakładzie. Tak jak dotychczas to pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy. Obecnie wyraźnie podkreślono, że na zakres tej odpowiedzialności nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy (art. 207 § 1 k.p.).

Do katalogu podstawowych obowiązków pracodawcy dodano nowe.

Ochrona zdrowia pracowników ma się odbywać w szczególności przez:

  • organizowanie pracy w sposób zapewniający jej bezpieczne i higieniczne warunki,
  • zapewnianie przestrzegania w firmie przepisów i zasad bhp, wydawanie poleceń usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowanie wykonania tych poleceń,
  • reagowanie na potrzeby w zakresie bhp i dostosowywanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia oraz życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
  • zapewnianie rozwoju spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację oraz warunki pracy, stosunki społeczne, a także wpływ czynników środowiska pracy,
  • uwzględnianie ochrony zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących piersią i pracowników niepełnosprawnych - w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
  • zapewnianie wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
  • zapewnianie wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy.

Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać pracowników.

Kodeks pracy został dodatkowo wzbogacony o przepis, z którego wynika, że pracodawca musi przekazywać pracownikom informacje o:

  • zagrożeniach zdrowia i życia występujących w firmie, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii oraz innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
  • działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia wspomnianych zagrożeń,
  • pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy, wykonywania czynności w zakresie ochrony ppoż. i ewakuacji pracowników (art. 2071 § 1 pkt 1-3 lit. a i b k.p.).

Jeżeli na terenie zakładu pracy wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawca musi przekazać powyższe informacje także tym pracodawcom (art. 208 § 3 k.p.).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »