| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Prawa i obowiązki inspektora pracy

Prawa i obowiązki inspektora pracy

Inspektor pracy jest organem Państwowej Inspekcji Pracy powołanym do kontroli i nadzoru przestrze­gania przepisów Kodeksu pracy, w szczególności dotyczących prawidłowości zatrudnienia i zasad bhp. inspektor pracy ma prawo do wydawania decyzji, poleceń. Jakie inne prawa i obowiązki ma inspektor pracy?

Urzędnik państwowy albo działacz społeczny nad­zorujący przestrzeganie przepisów o bezpieczeń­stwie i higienie pracy, działający na podstawie i w granicach przepisów prawa.

Inspektor w prawie pracy

Urzędnik państwowy albo działacz społeczny nad­zorujący przestrzeganie przepisów o bezpieczeń­stwie i higienie pracy, działający na podstawie i w granicach przepisów prawa.

Uprawnienia w tym zakresie posiadają Główny Inspektor Pracy, inspektorzy okręgowi oraz inspek­torzy pracy, działający w ramach właściwości tery­torialnej okręgowych inspektoratów pracy. Oprócz inspektorów inspekcji pracy przestrzegania prawa w zakładzie pracy mogą pilnować społeczni inspek­torzy pracy.

Uprawnienia państwowych inspektorów pracy doty­czą głównie funkcji kontrolnych, zatwierdzania okre­ślonych dokumentów oraz uzyskiwania informacji.

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca ma m.in. obowiązek przekazania okrę­gowemu inspektorowi pracy porozumienia o zawie­szeniu stosowania w całości lub w części przepisów prawa pracy, określającego prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Ponadto przekazuje kopię porozu­mienia w sprawie przedłużenia okresu rozliczeniowe­go czasu pracy, w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia. Na pisemny wniosek pra­cownika pracującego w porze nocnej pracodawca informuje właściwego okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy.

W przypadku zaistnienia śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wypadku przy pracy oraz każdego innego, mającego związek z pracą, który wywołał takie skutki, pracodawca zawiadamia o tym fak­cie niezwłocznie okręgowego inspektora pracy. Istnieje obowiązek zgłoszenia inspektorowi każ­dego przypadku podejrzenia choroby zawodowej, a także zawiadomienia o skutkach takiej choroby. Właściwy inspektor pracy zatwierdza wykaz prac lekkich obowiązujący u danego pracodawcy, a okręgowy inspektor prowadzi rejestr i dokonuje rejestracji układów zbiorowych pracy.

Rekomendowany produkt: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik (PDF)

Zezwolenia inspektora pracy wymaga wykony­wanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16. roku życia na rzecz podmiotu prowadzącego działalność kultu­ralną, artystyczną, sportową lub reklamową. Jest on jednocześnie uprawniony do cofnięcia zgody na pracę dziecka, z urzędu, jeżeli stwierdzi, że warun­ki pracy dziecka nie odpowiadają warunkom okre­ślonym w wydanym zezwoleniu, bądź na wniosek przedstawiciela ustawowego dziecka. Jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagroże­niami zawodowymi, właściwy inspektor pracy może nakazać utworzenie w zakładzie pracy służby bhp albo zwiększenie liczby pracowników tej służby. Inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadza­nia, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz kontroli przestrzegania przepisów doty­czących legalności zatrudnienia.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »