| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Prawa i obowiązki inspektora pracy

Prawa i obowiązki inspektora pracy

Inspektor pracy jest organem Państwowej Inspekcji Pracy powołanym do kontroli i nadzoru przestrze­gania przepisów Kodeksu pracy, w szczególności dotyczących prawidłowości zatrudnienia i zasad bhp. inspektor pracy ma prawo do wydawania decyzji, poleceń. Jakie inne prawa i obowiązki ma inspektor pracy?

Urzędnik państwowy albo działacz społeczny nad­zorujący przestrzeganie przepisów o bezpieczeń­stwie i higienie pracy, działający na podstawie i w granicach przepisów prawa.

Inspektor w prawie pracy

Urzędnik państwowy albo działacz społeczny nad­zorujący przestrzeganie przepisów o bezpieczeń­stwie i higienie pracy, działający na podstawie i w granicach przepisów prawa.

Uprawnienia w tym zakresie posiadają Główny Inspektor Pracy, inspektorzy okręgowi oraz inspek­torzy pracy, działający w ramach właściwości tery­torialnej okręgowych inspektoratów pracy. Oprócz inspektorów inspekcji pracy przestrzegania prawa w zakładzie pracy mogą pilnować społeczni inspek­torzy pracy.

Uprawnienia państwowych inspektorów pracy doty­czą głównie funkcji kontrolnych, zatwierdzania okre­ślonych dokumentów oraz uzyskiwania informacji.

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca ma m.in. obowiązek przekazania okrę­gowemu inspektorowi pracy porozumienia o zawie­szeniu stosowania w całości lub w części przepisów prawa pracy, określającego prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Ponadto przekazuje kopię porozu­mienia w sprawie przedłużenia okresu rozliczeniowe­go czasu pracy, w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia. Na pisemny wniosek pra­cownika pracującego w porze nocnej pracodawca informuje właściwego okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy.

W przypadku zaistnienia śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wypadku przy pracy oraz każdego innego, mającego związek z pracą, który wywołał takie skutki, pracodawca zawiadamia o tym fak­cie niezwłocznie okręgowego inspektora pracy. Istnieje obowiązek zgłoszenia inspektorowi każ­dego przypadku podejrzenia choroby zawodowej, a także zawiadomienia o skutkach takiej choroby. Właściwy inspektor pracy zatwierdza wykaz prac lekkich obowiązujący u danego pracodawcy, a okręgowy inspektor prowadzi rejestr i dokonuje rejestracji układów zbiorowych pracy.

Rekomendowany produkt: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik (PDF)

Zezwolenia inspektora pracy wymaga wykony­wanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16. roku życia na rzecz podmiotu prowadzącego działalność kultu­ralną, artystyczną, sportową lub reklamową. Jest on jednocześnie uprawniony do cofnięcia zgody na pracę dziecka, z urzędu, jeżeli stwierdzi, że warun­ki pracy dziecka nie odpowiadają warunkom okre­ślonym w wydanym zezwoleniu, bądź na wniosek przedstawiciela ustawowego dziecka. Jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagroże­niami zawodowymi, właściwy inspektor pracy może nakazać utworzenie w zakładzie pracy służby bhp albo zwiększenie liczby pracowników tej służby. Inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadza­nia, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz kontroli przestrzegania przepisów doty­czących legalności zatrudnienia.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »