REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pracownicy słuzby bhp. /Fot. Fotolia
Pracownicy słuzby bhp. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy służby bhp odgrywają istotną rolę w zakładzie pracy. Pełnią oni funkcję doradcze oraz kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, dbając przy tym o warunki pracy, wykonywanej przez pracowników.

Obowiązek utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy ciąży na pracodawcy, który zatrudnia więcej niż 100 pracowników. Pracodawcy, którzy zatrudniają do 100 pracowników, mogą powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Przepisy prawa pracy przewidują również możliwość, w której pracodawca posiadający szkolenia niezbędne do wykonywania zadań należących do kompetencji służby bhp, może wykonywać je samodzielnie. Jest to możliwe w przypadku, w którym pracodawca zatrudnia do 10 pracowników lub do 20 pracowników, jeśli jego zakład pracy kwalifikuje się do grupy działalności z odpowiednio niskim ryzykiem z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Autopromocja

Liczba zatrudnionych w danym zakładzie pracy pracowników bhp, jest ściśle powiązana ze stanem zatrudnienia oraz z warunkami pracy i wynikającymi z tego tytułu zagrożeniami. Ustalana jest przez pracodawcę, przy czym w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia od 100 do 600 pracowników, ma dowolność utworzenia wieloosobowej lub jednoosobowej komórki pracowników bhp, a nawet zatrudnienia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze godzin, zaś w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia ponad 600 pracowników, ma obowiązek zatrudnić co najmniej 1 pracownika służby bhp, przypadającego na każdych 600 pracowników, w pełnym wymiarze czasu pracy.

Zadaj pytanie na: Forum - Kadry

Pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy, zatrudniani są na stanowiskach:

  • inspektorów i starszych inspektorów,
  • specjalistów, starszych specjalistów,
  • głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracownikami służby bezpieczeństwa i higieny pracy mogą być, które spełniają określone wymagania. Dla inspektorów do spraw bhp, stawiany jest wymóg posiadania zawodu technika bezpieczeństwa i higieny pracy. Starszym inspektorem do spraw bhp, może być osoba, która posiada zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w tymże zakresie. Specjalistą do spraw bhp, może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w tymże zakresie oraz co najmniej roczny staż pracy w służbie bhp. Starszy specjalista do spraw bhp, musi spełniać warunek posiadania wyższego wykształcenia o kierunku lub specjalności w zakresie bhp lub studiów podyplomowych w tym zakresie, oraz warunek 3-letniego stażu pracy w tymże zawodzie. Głównym specjalistą do spraw bhp, może być natomiast osoba, posiadające wykształcenie wyższe lub studia podyplomowe w zakresie bhp oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Szkolenia bhp

Odpowiednie ustawy przewidują również zróżnicowanie wymogów wobec pracowników bhp, w zależności od tego, czy pracują oni w wieloosobowych czy jednoosobowych komórkach organizacyjnych. Dla pracowników bhp, kierujących wieloosobową komórką organizacyjną, przewidziane zostały takie wymagania, jakie spełniać musi pracownik, zajmujący stanowisko specjalisty do spraw bhp, zaś dla pracowników zatrudnionych w jednoosobowej komórce, przewidziano wymóg spełniania kwalifikacji przewidzianych minimum dla starszego inspektora do spraw bhp.

Aby pracownicy bhp mogli należycie wypełniać swoje zadania, na pracodawcę został nałożony obowiązek przekazywania im informacji, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo pracy oraz na ochronę zdrowia pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 300 zł do 1200 zł: tyle wyniesie bon energetyczny. Od czego będzie zależeć jego wysokość?

Od 300 zł do 1200 zł – taką wartość ma mieć bon energetyczny wypłacany gospodarstwom domowym w drugim półroczu 2024 r. Cena prądu dla gospodarstw domowych wyniesie 500 zł za MWh.

Wczasy pod gruszą 2024 r.: Ile w budżetówce, firmach prywatnych. Jak u nauczycieli? Ile u mundurowych?
Igrzyska olimpijskie za mniej niż 100 dni! Polscy sportowcy będą walczyli o medale ale też o olimpijską emeryturę

Gdzie odbędą się igrzyska olimpijskie w 2024 roku? Ile obecnie trwają igrzyska olimpijskie? Kiedy odbędą się najbliższe igrzyska olimpijskie? Jakie dyscypliny na igrzyskach? Gdzie będą igrzyska 2028? Ile wynosi emerytura olimpijska w 2024? Komu przysługuje emerytura olimpijska?

Rząd: 10 dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego dla opiekunek. Pracownicy: My też chcemy 36 dni urlopu

Opiekunowie pracujący w żłobkach otrzymają przywilej w postaci 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego rocznie. Wywołało to reakcję innych pracowników "My też chcemy 36 dni urlopu wypoczynkowego rocznie".

REKLAMA

2 dni lub 16 godzin za połowę wynagrodzenia. Pracodawca nie może odmówić

Pracownik może wykorzystać zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w określonych sytuacjach. Kodeks pracy wymienia pilne sprawy rodzinne spowodowane chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika.

Prace interwencyjne PUP - co to? Jakie to korzyści dla pracodawcy i bezrobotnego?

Czym są prace interwencyjne z PUP? Dlaczego warto skorzystać z tego wsparcia z urzędu pracy? Jakie korzyści ma bezrobotny, a jakie pracodawca? Ile wynosi refundacja wynagrodzenia?

1780,96 zł brutto do 19 kwietnia 2024 r. dla tej grupy emerytów

W piątek, 19 kwietnia 2024 r., na konta 6,6 mln emerytów trafi ponad 11 mld złotych. Tego dnia ZUS przeleje kolejną transzę trzynastych emerytur.

Policjant chciał uzyskać dodatkowy płatny urlop bo pracował gdy był smog. Czy uzyskał?

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach toczyła się ciekawa sprawa, która trafiła tam na skutek wniesienia przez policjanta A.K. skargi na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji. Dlaczego policjant wniósł skargę? Ponieważ decyzja nie była wydana po jego myśli. Mianowicie Komendant nie przyznał policjantowi dodatkowego płatnego urlopu, o który ten wnosił. Policjant chciał dostać urlop ze względu, na jego zdaniem, pracę w szkodliwych dla zdrowia warunkach - gdy stężenie SMOGU było wysokie.

REKLAMA

Zmiany w kodeksie pracy co do BHP - dotyczą wielu branż

To będzie nie mała rewolucja dla takich branż i rodzajów pracy jak: praca przy produkcji i stosowaniu pestycydów, produkcji i przetwórstwie tworzyw sztucznych, w przemyśle gumowym, farmaceutycznym, metalurgicznym, kosmetycznym, w budownictwie, w placówkach ochrony zdrowia, w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i warsztatach samochodowych. Dlaczego? Ponieważ Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało kolejny już projekt zmian w zakresie prawa pracy. Tym razem chodzi o pewne czynniki oraz procesy stwarzające szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników. Trzeba będzie zmienić rejestry prac i pracowników.

Trzęsienie ziemi w Poczcie Polskiej. Tysiące osób ma stracić pracę

Poczta Polska, narodowy operator pocztowy, planuje wprowadzić istotne zmiany w swojej strukturze zatrudnienia i funkcjonowaniu placówek. Według doniesień prasowych, spółka zamierza znacznie ograniczyć liczbę pracowników oraz zmniejszyć liczbę otwartych okienek i skrócić godziny pracy swoich urzędów.

REKLAMA