| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?

Pracodawcy nie maja obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy od 15 listopada 2010 r. Niemniej jednak, jeżeli się na to decydowali – pomieszczenie to musiało spełniać szczególne wymagania. Od 6 września 2011 r. takich wymagań już nie ma.

Palarnia to wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń oraz ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń.

Dotychczas, jeżeli pracodawcy chcieli wyznaczyć w swoim zakładzie miejsce, które pełniło funkcję palarni, musieli zadbać o to, żeby było to miejsce, które:

  • zapewniało co najmniej 10-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny,
  • miało powierzchnię nie mniejszą niż 4m2, przy czym na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia musiało przypadać co najmniej 0,1m2 powierzchni podłogi,
  • było wyposażone w dostateczną ilość popielniczek,
  • było usytuowane w sposób nie narażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego.

Obecnie, po nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, pomieszczeniami higienicznosanitarnymi są:

  • szatnie;
  • umywalnie;
  • pomieszczenia z natryskami;
  • ustępy;
  • jadalnie z wyjątkiem stołówek;
  • pomieszczenia do wypoczynku;
  • pomieszczenia do ogrzewania się pracowników;
  • pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania:
  • odzieży i obuwia roboczego,
  • środków ochrony indywidualnej.

Jak widać, w powyższym wykazie nie ma już palarni.

W związku z tym, od 6 września 2011 r. (dzień wejścia w życie nowelizacji przepisów) palarnie nie muszą już spełniać powyższych wymagań. Mogą to być dowolne pomieszczenia, które wyznaczy pracodawca.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 5a ust. 1, ust. 3 pkt 5 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55, ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 4 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 173, poz. 1043),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

dr Robert Rykowski

Adwokat, partner w RYKOWSKI & GNIEWKOWSKI KANCELARIA ADWOKATÓW I RADCÓW PRAWNYCH, ekspert prawa cywilnego. Prowadzi postępowania sporne, arbitrażowe i mediacyjne. Posiada doświadczenie w postępowaniach regulacyjnych, w tym przed Prezesem UOKiK i URE. W kancelarii odpowiada za prawną analizę, przygotowanie taktyki procesowej i procesów. Autor wielu artykułów oraz opinii do czasopism prawniczych. Prelegent na szkoleniach i konferencjach, wykładowca w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie, wcześniej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Arbiter Sądów Arbitrażowych przy Krajowej Izbie Gospodarczej i Konfederacji Lewiatan.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK