| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?

Pracodawcy nie maja obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy od 15 listopada 2010 r. Niemniej jednak, jeżeli się na to decydowali – pomieszczenie to musiało spełniać szczególne wymagania. Od 6 września 2011 r. takich wymagań już nie ma.

Palarnia to wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń oraz ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń.

Dotychczas, jeżeli pracodawcy chcieli wyznaczyć w swoim zakładzie miejsce, które pełniło funkcję palarni, musieli zadbać o to, żeby było to miejsce, które:

  • zapewniało co najmniej 10-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny,
  • miało powierzchnię nie mniejszą niż 4m2, przy czym na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia musiało przypadać co najmniej 0,1m2 powierzchni podłogi,
  • było wyposażone w dostateczną ilość popielniczek,
  • było usytuowane w sposób nie narażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego.

Obecnie, po nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, pomieszczeniami higienicznosanitarnymi są:

  • szatnie;
  • umywalnie;
  • pomieszczenia z natryskami;
  • ustępy;
  • jadalnie z wyjątkiem stołówek;
  • pomieszczenia do wypoczynku;
  • pomieszczenia do ogrzewania się pracowników;
  • pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania:
  • odzieży i obuwia roboczego,
  • środków ochrony indywidualnej.

Jak widać, w powyższym wykazie nie ma już palarni.

W związku z tym, od 6 września 2011 r. (dzień wejścia w życie nowelizacji przepisów) palarnie nie muszą już spełniać powyższych wymagań. Mogą to być dowolne pomieszczenia, które wyznaczy pracodawca.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 5a ust. 1, ust. 3 pkt 5 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55, ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 4 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 173, poz. 1043),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »