| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Ochrona pracowników w czasie zimy

Ochrona pracowników w czasie zimy

Kodeks pracy nie określa wprost, jakie szczególne warunki pracy należy zapewnić pracownikom w okresie zimy. Z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy wynika jednak, że ochrona przed chłodem, opadami atmosferycznymi czy zawiejami należy do obowiązków pracodawcy, a zasady tej ochrony zależą od tego, gdzie i jakiego rodzaju pracę wykonują osoby przez niego zatrudnione. W niektórych przypadkach wystarczy tylko zapewnić odpowiednie ogrzewanie, w innych specjalną odzież, a niekiedy trzeba przerwać pracę.

Ogrzewanie

Również w pomieszczeniach pracy temperatura powietrza powinna być odpowiednia do rodzaju wykonywanej pracy (tj. jej metod i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania). Warunki wewnątrz obiektów należących do pracodawcy (czy wykorzystywanych do prowadzonej przez niego działalności) określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 30–32, zał. nr 3 – t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. nr 108, poz. 690). Jak z niego wynika, temperatura nie może być niższa niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają, co ma miejsce np. w chłodniach. W miejscach wykonywania lekkiej pracy fizycznej czy biurowej najniższa temperatura może wynosić 18 °C. Ponadto pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną – podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 20 września 2001 r. (sygn. akt SA/Bk 75/01, Pr. Pracy 2002/3/35).

Wymóg ogrzewania dotyczy też pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Powinny one znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem. Jeżeli tamtędy przechodzą pracownicy, również one powinny być ogrzewane.

W tym samym rozporządzeniu mowa jest także o pracy wykonywanej na zewnątrz pomieszczeń. Znajdujące się tam stanowiska pracy powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy ci byli chronieni przed zagrożeniami wynikającymi z warunków atmosferycznych, w tym przed opadami, niską temperaturą czy silnym wiatrem i spadającymi przedmiotami, np. przez ustawienie zadaszonej zamykanej budki strażnika przy wjeździe na teren danej firmy.

Na otwartej przestrzeni

Pracownikom wykonującym zadania na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych obiektach trzeba dać możliwość ogrzania się. W ich pobliżu muszą się znajdować pomieszczenia, w których mogą się oni schronić przed śniegiem, ogrzać się i zmienić odzież. W pomieszczeniach tych powinny znajdować się urządzenia do podgrzewania posiłków, w których temperatura wynosi co najmniej 16 °C. Ponieważ niektóre rodzaje prac nie dają możliwości zapewnienia takich pomieszczeń, wówczas pracodawca ma obowiązek stworzenia pracownikom szansy na ogrzanie się przy odpowiednio urządzonym źródle ciepła (np. koksowniku), przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »