REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyjazne warunki pracy

Aleksandra Nowak

REKLAMA

Pomieszczenie pracy biurowej to miejsce, w którym wykonywana jest praca, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty konieczne do jej wykonywania.

Pomieszczenie pracy nie może być utożsamiane ze stanowiskiem pracy, czyli z określoną przestrzenią pracy, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół pracowników wykonuje pracę.

Autopromocja

Pomieszczenia pracy dzielą się na:

  • pomieszczenia pracy stałej, czyli takie, w których łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza 4 godziny (np. pomieszczenia biurowe),
  • pomieszczenia pracy czasowej, czyli pomieszczenia, w których łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od 2 do 4 godzin.

Nie należy mylić pomieszczenia pracy z miejscem pracy. Miejsce pracy to wyznaczone przez pracodawcę miejsce, do którego pracownik ma dostęp w związku z wykonywaniem pracy.

Kubatura

Przyjmuje się, że pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz do czasu przebywania w nich pracowników, a także powinny odpowiadać wymaganiom bezpieczeństwa i higieny pracy. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach pracy stałej powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt).

Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
  • 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

W przypadku zastosowania w pomieszczeniu klimatyzacji i po uzyskaniu zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego powyższa wysokość może być zmniejszona do 2,5 m w świetle, jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Wysokość pomieszczeń, w których pracownicy przebywają jedynie od 2 do 4 godzin w ciągu doby, nie może być mniejsza niż 2,2 m.

Temperatura

Przepisy rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy wskazują, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonywania). Ze względu na to, że praca biurowa nie wymaga dużego wysiłku fizycznego, zdaniem CIOP-PiB temperatura w lecie powinna wynosić ok. 20–24° C, a zimą (gdy nosi się cieplejsze ubrania) 20–22° C. Niemniej jednak w każdym przypadku temperatura w miejscu pracy stałej nie może być niższa od 18° C.

Aby pomieszczenie pracy spełniało swoje funkcje, konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza. Dla pomieszczeń biurowych przyjmuje się, że powinna być zapewniona wymiana powietrza w ilości nie mniejszej niż 20 m3 świeżego powietrza na godzinę na zatrudnionego. W przypadku kubatury pomieszczenia mniejszej niż 20 m3 na jedną osobę, wymiana powietrza powinna wynosić nie mniej niż 30 m3 świeżego powietrza na jednego zatrudnionego. Wymianę tę można uzyskać przez zastosowanie wentylacji naturalnej, mechanicznej albo zastosowanie obu łącznie.

Oświetlenie

Kolejnym ważnym elementem wyposażenia pomieszczenia biurowego jest zapewnienie odpowiedniego oświetlenia. Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności. W pomieszczeniach pracy biurowej należy zapewnić oświetlenie dzienne, chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane. Stosowanie tylko oświetlenia elektrycznego jest możliwe po uzyskaniu zgody wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy. O właściwym zapewnieniu światła dziennego możemy mówić, gdy stosunek powierzchni okna do powierzchni podłogi wynosi 1:5 oraz gdy udział procentowy części otwieralnej okna wynosi 50%.


Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach określonych w Polskiej Normie PN-84/E-02033.

Dla procesów pracy istotna jest właściwa jakość i równomierność oświetlenia elektrycznego. Można ją uzyskać dzięki właściwemu rozmieszczeniu źródeł światła.

W każdym pomieszczeniu pracy powinno znajdować się oświetlenie główne oraz miejscowe. Oświetlenie główne powinno równomiernie oświetlać całe pomieszczenie. W praktyce do tego typu oświetlenia najczęściej wykorzystuje się świetlówki liniowe umieszczone w oprawach rastrowych – sufitowych.

Aby zapewnić właściwe oświetlenie miejscowe (dodatkowe oświetlenie niektórych części pomieszczenia pracy), najlepiej wybrać ruchomą lampkę, którą można dowolnie ustawiać. Lampka taka musi być ustawiona z boku osoby pracującej w taki sposób, aby światło odbite od monitora lub powierzchni biurka nie raziło w oczy. W przypadku osób praworęcznych powinna być ona umieszczona po lewej stronie, a w przypadku leworęcznych – po prawej stronie biurka.

W pomieszczeniach, w których praca oparta jest głównie na trudnym i długotrwałym pisaniu, zalecane natężenie światła powinno wynosić ponad 1000 lx.

W pomieszczeniach, w których odbywają się długotrwałe prace korektorskie, rysowanie, natężenie oświetlenia powinno wynosić 500–1000 lx. Przy średnio trudnym i średnio długotrwałym pisaniu lub czytaniu wymagane natężenie powinno wynosić 300–750 lx.


Wymagane natężenie światła w pokojach pracowników biurowych ustalono na 300 lx. Wartość ta wzrasta znacznie, gdy pomieszczenia biurowe są przeznaczone np. dla informatyków. W tych przypadkach natężenie oświetlenia przyjęto na poziomie 500–1000 lx. Korytarze i klatki schodowe w biurowcach wymagają natężenia oświetlenia około 200 lx.

Dobierając odpowiednie rodzaje oświetlenia, trzeba zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia zjawiska olśnienia. Olśnienie występuje, gdy wzrok przenosimy na powierzchnię o znacznie większej jaskrawości. Powoduje to słabość widzenia oraz obniża zdolność rozpoznawania przedmiotów.

Kolory w biurze

Jak wykazały badania psychotechniczne, coraz większe znaczenie dla jakości wykonywanej pracy ma odpowiednie dobranie barw w pomieszczeniu pracy. Uznaje się, że kolorystyczne wykończenie pokoi biurowych powinno opierać się na ciepłych, jasnych tonach o małym nasyceniu barw. Takie wykończenie działa na pracownika pobudzająco i aktywizuje go do dalszej pracy, ponadto sprawia, że pomieszczenie staje się bardziej przytulne i czyste.

Sufity w biurze powinny być pomalowane na biało, natomiast biurka powinny mieć blaty matowe w kolorach jasnych i spokojnych. W pomieszczeniach biurowych nie powinno stosować się barw ciemnych (gdyż przytłaczają), a także kolorów jaskrawych (wywołują niepokój i odwracają uwagę).

Również malowanie całego wnętrza budynku biurowego na jeden kolor nie jest właściwe, gdyż sprzyja monotonii. Korytarze najlepiej malować barwami nieco ciemniejszymi niż pokoje biurowe.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA