| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?

Należy pamiętać, że prawa i obowiązki pracodawcy użytkownika i agencji pracy tymczasowej określają przepisy ustawy o pracownikach tymczasowych, przepisy prawa pracy, a w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami – zawarta między stronami umowa.

Z uwagi na zakres obowiązków, z warunkami tej umowy należy zapoznać osoby nadzorujące i kierujące pracą pracowników, w tym pracowników tymczasowych (tj. kierowników, brygadzistów itp.), którzy odpowiadają w zakładzie m.in. za:

  • organizację stanowisk pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodne z przeznaczeniem,
  • organizację, przygotowywanie i prowadzenie prac, z uwzględnieniem zabezpieczeń pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,
  • sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
  • przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kwestie dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz właściwiej organizacji i koordynacji pracy pracowników, w tym pracowników tymczasowych, można przekazać np. podczas szkolenia bhp dla osób kierujących pracownikami.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.),
  • Rozporządzenie z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

AkademiaGier.com

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »