| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Chcąc budować bezpieczne środowisko pracy i wysoką kulturę bhp, musimy zadbać o zmianę nastawienia pracowników i kadry kierowniczej do przestrzegania norm i zasad. Nastawienie to ulegnie zmianie, jeśli pracownicy zaczną się z nimi identyfikować.

Angażowanie wszystkich pracowników w budowanie bezpiecznego środowiska pracy to podejście, które może być pomocne w zmianie nastawienia do bezpieczeństwa w firmie. Na skutek angażowania pracownicy przyjmują dobrowolnie odpowiedzialność za siebie i innych, a uzyskany w ten sposób efekt jest trwały i głęboki.

Często jednak zamiast angażowania stosowana jest kontrola. Dzieje się tak, gdy pojawia się bardzo duża presja na szybkie efekty. Kontrola i kary przynoszą doraźnie szybkie wyniki, nie powodują jednak zmiany postaw w stosunku do bezpieczeństwa pracy. Warunkiem koniecznym psychologicznie jest tzw. interioryzacja normy, która następuje w sytuacji, kiedy z subiektywnego punktu widzenia robimy coś z własnej woli, a nie ze strachu przed karą. Oznacza to, że podejście oparte na kontroli wywołuje skutek dokładnie odwrotny od zamierzonego – umacnia negatywne nastawienie.

Dodatkowo w stosunku do osoby kontrolującej może pojawić się niechęć oraz brak zaufania.

Może się wydawać, że skoro przestrzeganie przepisów jest obowiązkiem pracownika, to wystarczy przekazać właściwe informacje i jest to koniec sprawy. Warto w tym miejscu – ku przestrodze – przytoczyć pewną sekwencję: powiedziane nie znaczny usłyszane, usłyszane nie znaczy zrozumiane, zrozumiane nie znaczy zaakceptowane, zaakceptowane nie znaczy zapamiętane, a zapamiętane nie znaczy wykonane. Przekazując informacje oczekujemy rezultatu (wykonane), proszę zwrócić uwagę, ile warunków musi zostać spełnionych, aby tak się stało. Na podstawie tej sekwencji możemy postawić sobie kilka pytań:

  • Co mogę zrobić, aby pracownicy chcieli posłuchać, co mam do powiedzenia?
  • Co mogę zrobić, aby właściwie zrozumieli i zapamiętali zasady?
  • Co mogę zrobić, aby je zaakceptowali i chcieli realizować?

Zasada nr 1

Nie utrudniaj sobie sam!

Kontrola i forma nakazu budzi większy opór, nawet jeśli wiadomo, że coś jest słuszne, to presja, groźba, szantaż, brak szacunku, nieliczenie się ze zdaniem innych, przedmiotowe traktowanie, manipulacja czy ignorowanie racji budzi sprzeciw, czasem w otwarty sposób poprzez odmowę współpracy, a kiedy nie ma innego wyjścia, przez strategię biernego oporu, polegającą na pozornej zgodzie na zewnątrz i niechęci oraz braku zgody wewnątrz, np. pracownik ignoruje konieczność stosowania osłony na maszynie, narażając się na poważne ryzyko.

Używając groźby kary, dość łatwo możemy spowodować, że pracownik założy osłonę, nie zmieni jednak swojego stosunku do problemu bezpieczeństwa. W ten sposób pracownik nie ma też szans zrozumieć, dlaczego dany przepis jest ważny, a trudno zaakceptować i stosować coś, czego się nie rozumie. Może być nawet tak, że w postrzeganiu pracownika dany przepis czy zasada są zbędne albo nawet z jego punktu widzenia szkodliwe.

Zasada nr 2

Oczekujesz zrozumienia, okaż zrozumienie!

Kiedy – szczególnie przekonani o słuszności swojego punktu widzenia – nie dopuszczamy do dyskusji i nie widzimy potrzeby rozmowy i wysłuchania argumentów drugiej strony, nie dajemy sobie szans na zrozumienie powodów działania drugiego człowieka. Tym samym zmniejszamy swoje szanse, że druga strona zechce wysłuchać i zrozumieć nas.

Istnieje wiele różnych technik, które można zastosować w sytuacji, kiedy chcemy przekonać kogoś do zmiany punktu widzenia, postawy i zachowania. Cechą wspólną tych technik jest to, że zawsze uwzględniają potrzeby psychologiczne rozmówcy – mówiąc w pewnym skrócie: szacunku i społecznego uznania, docenienia, uwagi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »