| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Czy pracownicy mogą wykonywać pracę w pomieszczeniach bez oświetlenia naturalnego znajdujących się poniżej poziomu otaczającego terenu?

Czy pracownicy mogą wykonywać pracę w pomieszczeniach bez oświetlenia naturalnego znajdujących się poniżej poziomu otaczającego terenu?

Pracodawca prowadzi działalność handlową na terenie kompleksu budynków mieszkalnych. Zamierza rozszerzyć działalność i wynająć pomieszczenia w piwnicy, gdzie chce zorganizować stałe stanowiska dla pracowników. Miejscem wykonywania pracy pracowników byłyby pomieszczenia usytuowane poniżej otaczającego terenu, bez oświetlenia naturalnego. Czy istnieje możliwość zorganizowania takich stanowisk pracy, jeżeli tak, to jakie kroki powinien poczynić?

Pomieszczenia, w których pracownicy będą wykonywali stałą pracę, nie powinny być zlokalizowane poniżej otaczającego terenu. Pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia oświetlenia naturalnego w pomieszczeniach pracy. W prawie polskim jest jednak przewidziana możliwość organizowania stanowisk pracy w podanych wyżej warunkach. Pracodawca musi wtedy spełnić określone warunki. Powinien on wystąpić do właściwego terytorialnie wojewódzkiego inspektora sanitarnego z prośbą o wyrażenie zgody na zorganizowanie stanowisk pracy poniżej poziomu otaczającego terenu.

UZASADNIENIE

Pomieszczenia stałej pracy nie powinny być zlokalizowane poniżej poziomu otaczającego terenu poza następującymi wyjątkami:

  • jeżeli wymaga tego rodzaj produkcji (np. w chłodniach, rozlewniach win itp.),
  • pomieszczenia pracy mogą znajdować się w garażu, kotłowni i warsztatach podręcznych, jeżeli są to pomieszczenia handlowe, usługowe i gastronomiczne w ulicznych przejściach podziemnych, w podziemnych stacjach komunikacyjnych i tunelach, w domach handlowych i hotelach oraz w obiektach zabytkowych, pod warunkiem zachowania wymagań przepisów techniczno-budowlanych (m.in. wentylacja, ogrzewanie, oświetlenie sztuczne, wysokość i objętość pomieszczenia itp.)

oraz po uzyskaniu zgody właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.

WSKAZÓWKA!

W omawianym przypadku prawo przewiduje odstępstwo. W tym celu pracodawca powinien na piśmie zwrócić się do właściwego wojewódzkiego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wyrażenie zgody wraz z uzasadnieniem na zlokalizowanie pomieszczeń stałej pracy poniżej poziomu otaczającego terenu.

Wskazane byłoby załączenie pełnej informacji dotyczącej planowanych pomieszczeń pracy oraz liczby stanowisk pracy.

Pracodawca powinien:

  • mieć plany zakładu pracy zatwierdzone m.in. przez rzeczoznawców ds. bhp oraz
  • wykonać wszystkie niezbędne pomiary i badania (potwierdzenie natężenia oświetlenia sztucznego z Polskimi Normami, pomiary skuteczności wentylacji itd.).

Z pomieszczeniami pracy znajdującymi się poniżej otaczającego terenu ściśle związany jest obowiązek zapewnienia przez pracodawcę oświetlenia dziennego.

Zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest stała praca, należy zapewnić oświetlenie dzienne. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na technologię produkcji, a na stosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego pracodawca uzyskał zgodę właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.

WAŻNE!

W pomieszczeniach i miejscach pracy, w których w razie awarii oświetlenia mogą wystąpić zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników, należy zapewnić oświetlenie awaryjne spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

„Uzyskanie zgody na lokalizację pomieszczeń pracy poniżej poziomu terenu (w miejscu pozbawionym dostępu do światła dziennego) nie wymaga dodatkowo zgody na stosowanie oświetlenia sztucznego w tych pomieszczeniach” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 grudnia 2003 r., II SA 3979/2002).

PODSTAWA PRAWNA

  • Par. 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kadromierz

Nowoczesne rozwiązanie do organizacji i kontroli czasu pracy personelu dla małych i średnich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »