| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Psychologia w służbie bhp

Psychologia w służbie bhp

Jakie działania można podjąć, aby poprawić poziom edukacji w zakresie bhp? Co może zrobić inspektor, firma z branży bhp, a także organizacja świadoma wagi bezpieczeństwa pracy, żeby zmienić nastawienie i postawy ludzi? W wielu sytuacjach dopiero wypadek przy pracy uświadamia wszystkim wagę zasad i procedur bhp.

Edukacja społeczna

Kolejnym ważnym obszarem jest edukacja społeczna i działania systemowe, tworzenie procedur opartych na zasadach efektywnego kształtowania postaw i psychologii wpływu społecznego.

Psychologia jest nauką statystyczną. W szczególności dotyczy to psychologii społecznej zajmującej się postawami i ich zmianą. Aby widać było efekty, potrzebny jest efekt skali i konsekwencja w dążeniu do celu. Można i należy uczyć zasad kształtowania postaw oraz wpływania na innych, ale trzeba też jasno powiedzieć, że oczekiwanie, iż dana metoda będzie uniwersalna, jest nierealne. To oczywiście nie zwalnia pracodawców i służb bhp z odpowiedzialności za podejmowanie działań w tym kierunku.

Ciekawym przykładem jest stosunek ludzi do zasad ruchu drogowego. Od bardzo dawna toczy się dyskusja nad brakiem poszanowania przepisów ruchu drogowego w Polsce, nad agresją na drodze itp. Każdy, kto poruszał się autem w Niemczech, widzi różnicę (i nie chodzi tu o jakość dróg) – inny jest styl jazdy tamtejszych kierowców, inny stosunek do przepisów. A jak w tej sytuacji zachowują się nasi kierowcy? Dlaczego się dostosowują?

Nie chodzi tu o zwyczajne onieśmielenie czy niepewność, ale dopasowanie do norm, jakie grupa uznała za słuszne. W tym przypadku jest to brak przyzwolenia społecznego dla łamania pewnych zasad.

Ważna jest zatem zmiana w podejściu do zagadnienia. Dlatego zamiast przekazywać informacje o zagrożeniach, warto zaangażować ludzi w ich eliminowanie.

Jest to na pewno dużo trudniejsze. Proces edukacji oparty na przekazywaniu wiedzy daje się stosunkowo łatwo kontrolować, względnie łatwo mierzyć (przekazać informacje, sprawdzić, czy zostały zapamiętane) i jest bezpieczny – nie rodzi z zasady zaangażowania emocjonalnego. Kiedy uwalniamy dyskusję, podążamy w pewnym sensie w nieznane. Wymaga to już innych kompetencji.

Bardzo często przyjmuje się, że za efekt nauki odpowiada nauczyciel (prowadzący instruktaż inspektor). Podejście takie – szczególnie przy braku motywacji wewnętrznej – wspiera postawy bierne albo, co gorsza, konfrontacyjne (są dwie strony, a przy rozbieżnych interesach – antagoniści).

reklama

Autor:

psycholog, moderator, trener rozwoju osobistego

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Lech

prawnik, aplikant rzecznikowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »