| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Pracodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję pracowników wykonujących takie prace, za które jest przewidziany obowiązek opłacania składek na FEP (Fundusz Emerytur Pomostowych). W ewidencji powinny zostać zawarte następujące dane:

  • nazwisko i imię,
  • data urodzenia,
  • numery PESEL i NIP,
  • seria i numer dowodu osobistego lub paszportu.

Pracodawca ma obowiązek powiadomić pracownika o dokonaniu wpisu do prowadzonej ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Gdy pracodawca nie zakwalifikuje pracy wykonywanej przez pracownika do prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze i w związku z tym nie wpisze danych pracownika w ewidencji pracowników, pracownik może napisać skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.

Wskazówka!

Sporządzając w zakładzie pracy, wykaz stanowisk prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz ewidencję pracowników wykonujących takie rodzaje prac, a następnie przekazując coroczną informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (art. 38 ustawy o emeryturach pomostowych), należy kierować się oceną ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy związanych z rodzajami prac, ujętych w załączniku nr 1 i 2 do ustawy.

Ocena ryzyka zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy jest obowiązkiem pracodawcy (art. 226 Kodeksu pracy oraz przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Oceniając ryzyko zawodowe, pracodawca powinien zidentyfikować wszystkie czynniki środowiska pracy występujące podczas wykonywania prac, zmierzyć je, a także określić sposoby wykonywania tych prac.

Prawidłowo sporządzone ryzyko zawodowe uwzględnia informacje na temat szczególnych warunków pracy, np. mikroklimatu, wydatku energetycznego, obciążenia statycznego czy podwyższonego ciśnienia. Z opisu stanowiska pracy zawartego w ocenie ryzyka będzie wynikać też, czy praca wykonywana jest na wodzie, pod wodą, w powietrzu czy pod ziemią, a także czy na danym stanowisku występuje np. przeciążenie informacyjne na przemian z monotonią.

Sama nazwa stanowiska ma charakter umowny i nie może być podstawą do kwalifikowania bądź nie stanowiska do wykazu.

Przestawione powyżej zasady powinni również stosować pracodawcy przy ustalaniu wysokości odpisu podstawowego na fundusz socjalny na jednego pracownika, wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze oraz przy wydawaniu pracownikom zaświadczeń potwierdzających okresy wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub pracy o szczególnym charakterze (art. 50 ust. 3 i art. 51 ustawy o emeryturach pomostowych).

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa o emeryturach pomostowych z 19 grudnia 2008 r. (DzU z 2008 r. nr 237, poz. 1656).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Kołodziejczyk

Adwokat, ekspert w zakresie sądowego postępowania cywilnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »