| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Wartość świadczeń z zakresu bhp przyznanych pracownikom tymczasowym

Wartość świadczeń z zakresu bhp przyznanych pracownikom tymczasowym

Z agencji pracy tymczasowej wypożyczyliśmy na 3 miesiące 2 pracowników. Agencja pracy tymczasowej będzie tym pracownikom wypłacać pensje. Pracownicy tymczasowi, tak jak i inni pracownicy naszej firmy, otrzymają od nas wymaganą do pracy odzież ochronną, a także posiłki i napoje określone przez przepisy bhp. Czy w tej sytuacji wydawana odzież, posiłki i napoje to przychód pracowników tymczasowych, który podlega składkom?

Jednak część obowiązków związanych z zapewnieniem pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy ciąży na pracodawcy użytkowniku, a nie na agencji pracy tymczasowej. To pracodawca użytkownik musi m.in.:

  • dostarczać pracownikom tymczasowym odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,
  • zapewniać pracownikom tymczasowym napoje i posiłki profilaktyczne.

Świadczenia w zakresie bhp przyznane przez pracodawcę użytkownika pracownikom tymczasowym są dla tych osób przychodem, który podlega zwolnieniu z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 11 i pkt 11b w związku z art. 21 ust. 1a ustawy o pdof).

Reasumując, pracodawca użytkownik w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach społecznych nie pełni funkcji płatnika składek wobec pracowników tymczasowych, gdyż nie jest on związany z nimi żadnym stosunkiem prawnym, który uzasadniałby ich zgłoszenie do ubezpieczeń i opłacanie składek.

Podstawa prawna

  • art. 7, art. 9 ust. 2 i ust. 2a ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.),
  • ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),
  • § 2 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),
  • art. 21 ust. 1 pkt 11 i pkt 11b ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Orzecznictwo uzupełniające:

  1. Zgodnie z przepisami prawa pracy, jeżeli pracownicy są zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych, pracodawca ma obowiązek nieodpłatnie zapewnić im posiłki profilaktyczne. Jeżeli nie ma on możliwości bezpośredniego wydawania takich posiłków, może np. wydawać produkty spożywcze, z których pracownicy sami przyrządzą sobie posiłek.
  2. W myśl PDOFizU zwolnione od opodatkowania są m.in. świadczenia rzeczowe, np. produkty żywnościowe, przysługujące pracownikom na podstawie przepisów o BHP.
  3. Spotyka się czasem praktykę, że pracownicy sami nabywają produkty do posiłków profilaktycznych, zaś pracodawca zwraca im koszty na podstawie faktur zakupowych.
  4. W takim przypadku zwrot kosztów będzie podlegał zwolnieniu od PDOFiz tylko wówczas, gdy pracownicy będą działali na rzecz i w imieniu pracodawcy, tj. gdy faktury zakupowe będą wystawiane na pracodawcę. Skorzystanie ze zwolnienia jest natomiast wykluczone, jeżeli faktury zakupowe będą wystawiane na samych pracowników. (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 lutego 2009 r., III SA/Wa 2839/08 M.Podat 2009/4/3)

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »