| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Problemy służby bhp w zakładzie pracy

Problemy służby bhp w zakładzie pracy

Służba bhp jest odpowiedzialna za kontrolę bezpieczeństwa pracy w zakładzie. Pracodawca powinien więc pozwolić, aby pracownicy służby mogli swobodnie wykonywać swoje obowiązki.

Rozmowa z Waldemarem Kubikiem, specjalistą z zakresu bhp i ochrony ppoż.

Jakie uprawnienia ma osoba spoza zakładu pracy wykonująca zadania służby bhp. Czy może np. przeglądać teczki osobowe pracowników?

- Osoba spoza zakładu wykonująca zadania służby bhp powinna mieć dokładnie takie same uprawnienia jak etatowy pracownik tej służby. W innym przypadku zatrudnianie takiej osoby po prostu traci sens. Natomiast wgląd w dokumentację zakładu, zwłaszcza w zawierające dane osobowe akta pracowników, jest zupełnie inną sprawą. Akta osobowe są jednymi z ważniejszych dokumentów w zakładzie pracy. Podlegają one szczególnej ochronie m.in. na podstawie przepisów o archiwizacji czy ustawy o ochronie danych osobowych. Jednak nawet ta ustawa przewiduje w uzasadnionych sytuacjach możliwość udostępniania i przetwarzania danych. Taką sytuacją jest chociażby konieczność sporządzenia dokumentacji powypadkowej, opracowywanej przez powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy. Nie oznacza to jednak, że pracownik służby bhp, a tym bardziej osoba spoza zakładu pracy może dowolnie przeglądać czy kopiować akta osobowe. W takim przypadku, moim zdaniem, należy zwrócić się do pracodawcy z prośbą o jednorazowe upoważnienie do przekazania przez pracownika kadr niezbędnych do sprawy danych osobowych. Oczywiście należy pamiętać, że zgodnie z art. 39 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy osoby, którym udostępniono dane osobowe, zobowiązane są zachować w tajemnicy zarówno pozyskane dane, jak i sposoby ich zabezpieczenia.

Czy można łączyć stanowisko inspektora służby bhp z funkcją społecznego inspektora pracy lub z inną pełnioną w zakładzie pracy?

- Stanowisko pracownika służby bhp można łączyć z innymi stanowiskami jedynie w firmie zatrudniającej poniżej 100 pracowników. Wprawdzie § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy mówi, że służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami, ale przy zatrudnianiu poniżej 600 osób pracownicy służby bhp mogą być zatrudniani w niepełnym wymiarze czasu pracy. Moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby takiego pracownika zatrudnić do innych zadań na pozostałej części etatu. Jednak zasadą powinno być, że zadania tej dodatkowej pracy nie mogą w jakikolwiek sposób kolidować z zadaniami służby bhp.

Dobrym przykładem łączenia stanowisk może być równoczesne zatrudnienie pracownika pełniącego obowiązki inspektora bhp oraz inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej. Natomiast jeżeli chodzi o łączenie służby bhp z funkcją społecznego inspektora pracy, to zdecydowanie nie można łączyć tych stanowisk, gdyż taki mariaż całkowicie podważa cel istnienia SIP, który z założenia ustawy jest służbą społeczną, kierowaną przez zakładowe organizacje związkowe.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

UNIT4 POLSKA sp. z o.o.

ekspert z zakresu HRM

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »