Znajdujesz się: Kadry » Emerytury » Emerytury » Prawidłowe wypełnianie druku Rp-7 : strona 1

Prawidłowe wypełnianie druku Rp-7

A A A
37 
Ostatnia aktualizacja: 2007-06-29
Prawidłowe wypełnienie przez pracodawcę druku ZUS Rp-7 (zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu) ma bardzo istotne znaczenie. W dużej mierze od prawidłowości wystawienia tego dokumentu jest zależna wysokość emerytury, renty, jak również kapitału początkowego pracownika.

Jeśli w wyniku błędnego wpisania danych w ZUS Rp-7 świadczenie emerytalne lub rentowe zostanie naliczone i będzie wypłacane w zawyżonej wysokości, powstanie nadpłata tego świadczenia. W takim przypadku zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia będzie nie świadczeniobiorca, ale pracodawca, który wpisał nieprawidłowe dane.


Od niedawna pracuję w księgowości i do moich obowiązków należy wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku Rp-7. W jaki sposób należy wykazać wynagrodzenie za dany rok, które zostało wypłacone w roku następnym?


Składniki wynagrodzenia należne za dany rok kalendarzowy, wypłacone po upływie tego roku, należy doliczyć do wynagrodzenia za rok, za który przysługują.


WAŻNE!

Nie jest istotna data wypłaty składnika wynagrodzenia, ale okres, za jaki przysługiwał ten składnik.


W sytuacji gdy w zakładzie pracy wypłata następuje do 10. dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni, takim przychodem może być wynagrodzenie za grudzień, które wypłacono w styczniu następnego roku. Jednak najczęściej po upływie danego roku kalendarzowego są wypłacane „trzynastki” oraz premie i nagrody roczne. Poszczególne składniki wynagrodzenia dolicza się do roku, którego dotyczą, a nie roku, w którym zostały wypłacone.


Zdarza się, że nie jest możliwe ustalenie okresu, za jaki przysługiwała wypłata. Dotyczy to najczęściej takich składników, jak premia bilansowa i nagroda za szczególne osiągnięcia. Wówczas takie wynagrodzenie dolicza się do roku, w którym nastąpiła jego wypłata.


Jakie składniki wynagrodzenia powinnam wykazywać w zaświadczeniu wystawianym na druku ZUS Rp-7? Czy prawdą jest, że wykazuje się tylko to wynagrodzenie, za które istniał obowiązek odprowadzenia składek na ubezpieczenie społeczne?


Niektóre składniki wynagrodzenia pracowników należy wykazywać, mimo że nie naliczono od nich składek.


Ogólną zasadą jest, że do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych przyjmuje się te składniki wynagrodzenia, od których istniał obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne – przed 1 stycznia 1999 r. lub na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – po 31 grudnia 1998 r.


Ustalając, czy od danego składnika wynagrodzenia istniał obowiązek opłacenia składek, stosuje się przepisy obowiązujące w okresie, z którego wynagrodzenie jest uwzględniane w podstawie wymiaru świadczenia. Do podstawy wymiaru świadczenia wlicza się nie tylko składniki wynagrodzenia wypłacane w gotówce, ale również wypłacane w naturze, np. ekwiwalent za węgiel, mleko, energię itp.


Od powyższej zasady istnieją wyjątki. Do podstawy wymiaru emerytury, renty oraz kapitału początkowego wlicza się również te składniki, od których nie było obowiązku odprowadzenia składek. Są to m.in. przysługujące pracownikowi kwoty:
• wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy,

• zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich,

• świadczeń rehabilitacyjnych,



Strona
1
2
3
4
5 »
A A A
Rozmiar tekstu
Prześlij znajomemu
Drukuj
37 
Liczba komentarzy

Komentarze: 37

1: 
~jolka (2007-08-06)

Czy roczny zarobek wykazany w PIT za dany rok powinien by taki sam za ten rok w Rp - 7?

2: 
~Mira (2007-08-16)

Nie. "13" przecież wypłacana jest w roku nastepnym za rok poprzedni, więc w PIT 11 bedzie wykazana w roku, w którym była wypłacona, a w RP 7 - w roku za "który" była wypłacona

3: 
~Miśka (2007-10-01)

czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe wypłacone ponad limit wykazana w kol. 4 może nie być sumowana w kol. 7

4: 
~wito (2007-10-29)

czy musi być wystawiane rp7 bo ja słyszałem że jak ktoś ma już wyliczony kapitał początkowy to nie musi mieć rp7 ?

5: 
~tomek (2007-12-04)

Wystawiam Rp-7 dla pracownika i nie mogę odnaleźć jednej wypłaty za 1991r, pomóżcie, co mam zrobić?

6: 
~em (2007-12-04)

Jeżeli brak jest list płac kart zasiłkowych, to stosuje sie zastepcza dokumentacje na podstawie akt osobowych Umowa o prace, zmiany wynagrodzenien, pisma o nagradzaniu, awansowaniu).Od 1991r. zminiły sie przepsy oarchizowaniou dokumentacji płacowej i wprowadzono 50 lat.

7: 
~Monia (2008-02-20)

Zakład pracy od roku 1993 wypłaca pracownikowi (będącemu na zwolnieniu lekarskim, Układ Zbiorowy)dopłate do wynagrodzenia za czas choroby lub zasiłku chorobowego, czy wypełniając dokumenty na emeryture powinnam w druku Rp7 w kolumnie 6(wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy)wykazać te dopłaty?

8: 
~chili (2008-03-11)

to czy zarobek z PIT bedzie równy RP-7 zależy od terminu wypłaty wynagrodzenia jeżeli wynagrodzenie wypłacane będzie w miesiącu pracy to PIT będzie równy RP-7 jeżeli w miesiącu następnym (tzw do 10-tego) nie będą te dokumenty sobie równe

9: 
~IWONA (2008-07-02)

PORAZ PIERWSZ WYPEŁNIAM RP-7 I WPISUJE W KOLEJNYCH RUBRYKACH KWOTY I W OSTATNIEJ SUMĘ ZGODNIE Z OBJAŚNIENIEM A PROGRAM MI MÓWI ŻE KWOTA JEST NIEZGODNA Z OBLICZONĄ I JEST PODANA KWOTA RÓŻNICY I NIE WIEM O CO CHODZI

10: 
~Marcin (2008-07-17)

Hm... dawny pracownik (nie pracuje juz blisko 5 lat) zwrocil sie wlasnie o RP-7 za kilka lat swojej pracy (lata 1999-2004) ale jesmy mala firma i do ZUS zawsze byly skladane deklaracje imienne z podaniem kwot jakie zarabia. ZUS posiada wiec dane o kwotach wynagrodzenia za wszystkie te lata. Czy RP-7 jest potrzebne? Czy jest jakis inny prostrzy druk/pismo w ktorym wystarczy poinformowac o danych firmy tak aby ZUS sam odszukal i policzyl wlasciwe wynagrodzenie?

11: 
~Weronika (2008-08-05)

niedawno zaczęłam pracę; czy ten druk Rp-7 pracodawca będzie mi dawał co miesiąc? a jeśli tak to czy od razu przy wypłacie czy później?

12: 
~Weronika (2008-08-05)

niedawno zaczęłam pracę; czy ten druk Rp-7 pracodawca będzie mi dawał co miesiąc? a jeśli tak to czy od razu przy wypłacie czy później?

13: 
~Ela (2008-10-20)

Nie, nie daje się co miesiąc. Daje się gdy rozwiązujemy umowę o pracę z pracownikiem.

14: 
~Ela (2008-10-20)

Należy wystawić za każdym razem Zaśw. Rp-7 nawet gdy pracował tydzień lub bardzo dawno i nawet gdy teraz rozwiążemy umowę o pracę należy wystawić Rp-7

15: 
~Ela (2008-10-20)

Czy ktoś mi powie w jakiej rubryce w pkt 3 należy wpisać kwoty za urlop wypoczynkowy

16: 
~onka (2008-10-20)

Ela, co Ty piszesz? Nie ma takiego obowiązku! A od stycznia roku 2009 coś takiego jak Rp-7 w ogóle przestanie istnieć, wreszcie będą liczyć składki ze stanu na koncie pracownika.

17: 
~Ela (2008-10-20)

tak, ale na dzień dzisiejszy, muszę wystawić zaświadczenie Rp-7, dla pracownika, który jeszcze pracuje a ubiega się o emeryturę

18: 
~DD59 (2008-10-20)

Na dzień dzisiejszy, jeśli były pracownik zażąda Rp-7 to trzeba mu wystawić, nawet gdyby nie szedł na emeryturę-rentę (ma on prawo zebrać zapobiegawczo swoje dane o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. W rp-7 pamiętajcie o wyodrębnieniu dodatku za staż pracy za okres choroby-opisać którąś kolumnę. Rp-7 nigdy nie będzie zgodne z PIT bo tam są również socjalne i inne opodatkowane a nie emerytalne.

19: 
~Maria (2008-10-20)

Urlop wypoczynkowy płacimy tak jak by pracownik pracował, wpisujesz w poz.2 składniki stałe,czyli razem z wynagrodzeniem.

20: 
~Ela (2008-10-20)

dzięki.A czy urlop bezpłatny powinnam ujmować w zaświadczeniu nawet wtedy gdy są to np. 2 dni? Czy dopiero powyżej 30 dni

21: 
~Maria (2008-10-20)

każdy dzień urlopu bezpłatnego ujmujesz w Rp-7, tak jak każdy dzień zatrudnienia.

22: 
~em (2008-10-20)

Urlopy bezpłatne wykazuje sie w świadectwie pracy, tu zamieszcza sie tylko in formację w tym zakresie( każdy dzień).

23: 
~Ela (2008-10-20)

dzięki. A jak mam przestawić dochody uzyskane z tytułu zawartej umowy zlecenie z pracownikiem, z okresu przed podpisaniem z nim umowy o pracę. Od umowy zlec. były odprowadzane składki?

24: 
~em (2008-10-20)

Na tej samej zasadzie jak z umowy o prace , o ile od tej umowy odprowadzane były skaładki na ubezp. emerytalne lub rentowe.

25: 
~Maria (2008-10-20)

umowę zlecenie musisz wpisać w innych punkt 4 i opisać co to jest.w dodatkowych informacjach na drugiej stroni punkt 6 trzeba wpisać okres tej umowy.umowa zlecenie nie wchodzi do stażu pracy,ale liczy się kwota.Nie możesz zrobić tak ,jak pisze em, a tym bardziej jak w tym okresie nie był pracownikiem.

26: 
~Ela (2008-10-20)

Dzwoniłam do ZUS i kobietka powiedziała, że chce zupełnie inne dowolne zaświadczenie gdzie mam umieścić kwotę podlegającą oskładkowaniu i podłączyć ksero tych umów zleceń. Więc zorbie tak jak ona chce i później dam wam znać...

27: 
~Monika (2008-10-29)

Poradźcie gdzie wpisać ekwiwalwnt urlopowy?

28: 
~Ela (2008-11-14)

W składnikach zmiennych

29: 
~Dorota (2008-11-14)

przez niecałe trzy lata od 01.05.2005 do 31.01.2008 pracowałam w małej,prywatnej firmie. Teraz chciałabym uzyskać z tej Firmy druk Rp-7. tak na wszelki wypadek. Co muszę zrobić aby dostać Rp-7??

30: 
~Maria (2008-11-14)

Napisać podanie o wydanie Rp-7 za wyżej wymieniony okres zatrudnienia.

31: 
~Dorota (2008-11-14)

dzięki Mario za odpowiedź. Może wiesz jeszcze w jakim czasie od złożenia podania o wydanie Rp-7 pracodawca powinien mi wystawić druk Rp-7. [To jest bardzo "ciężki" człowiek, jeśli chodzi o jakiekolwiek sprawy związane z byłymi pracownikami;)]

32: 
~alicja (2008-11-28)

Pracownik,który nie pracuje w firmie od 2 lat wystąpił o wydanie zaświadczenia o zarobkach.Chce żeby to była kwota netto(bez ZUS i podatku)Nie podaje w jakim celu potrzebuje.Czy mam wydać.

33: 
~Maria (2008-11-28)

DO Doroty;Jeżeli chodzi o termin wydania Rp 7,to może być różnie,a tym bardziej jak piszesz,że to "ciężki"człowiek.Powodzenia.

34: 
~Maria (2008-11-28)

Do alicji;zaświadczenie musisz wydać,ale w zaświadczeniu podajesz cel wydania ,więc musi Ci podać wjakim celu.

35: 
~zizi (2008-11-28)

alicja, Rp-7 mozesz wydać, ale nie wedle zyczenia pracownika tylko wypełnij tak, jak należy - w wielkosciach brutto.

36: 
~Maria (2008-11-28)

ON potrzebuje zaświadczenie o zarobkach,do banku,sklepu,itp,a nie Rp 7 do ZUS.

37: 
~zizi (2008-11-28)

wypytaj faceta po co mu to zaswiadczenie, bo napracujesz sie niepotrzebnie!


Twój komentarz:

Twój komentarz


Copyright © 2007 - 2008 INFOR PL S.A.