| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Obowiązki pracownika z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Obowiązki pracownika z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Kodeks pracy wyraźnie stanowi, że podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Co to jednak oznacza w praktyce?

Szczegółowy katalog obowiązków pracownika związanych z BHP zawiera art. 211 kodeksu pracy. Pracownik jest zobowiązany w szczególności:

  • znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
  • wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
  • dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
  • stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
  • niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
  • współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Polecamy: serwis Badania lekarskie

Wskazany wyżej katalog jakkolwiek dość wyczerpujący, nie jest katalogiem zamkniętym. Regulamin pracy może w/w obowiązki rozwijać i konkretyzować, może także nakładać na pracowników obowiązki dodatkowe, których przestrzeganie również jest obowiązkowe.

Pracownik nie może się z tych obowiązków zwolnić, nawet jeżeli są uciążliwe. Odnosi się to również do przepisów wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy, a więc układów zbiorowych pracy i regulaminów, a także sytuacji, gdy pracodawca nie wypełniał wobec niego swoich obowiązków w tej dziedzinie.

Wobec pracownika nieprzestrzegającego podstawowych zasad BHP, pracodawca może zastosować przewidziane w kodeksie pracy kary: upomnienie, naganę a także karę pieniężną. Ciężkie naruszenie tego obowiązku może stanowić podstawę do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Polecamy: serwis Choroby zawodowe

Narzędzia kadrowego

Ośrodki konferencyjno- szkoleniowe

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Pałucki Trusiński Hermelin

Kompleksowa obsługa przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »