| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Jakie warunki pracy należy zapewnić pracownikowi?

Jakie warunki pracy należy zapewnić pracownikowi?

Zapewnienie odpowiednich pomieszczeń pracy jest jednym z obowiązków ciążących na pracodawcy. Pomieszczenia powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie warunki w pomieszczeniach pracy . Pomieszczenia muszą być odpowiednio dostosowane do pracowników, w zależności od rodzaju wykonywanych przez nich prac oraz liczby pracowników.

W pomieszczeniach należy zapewnić właściwe oświetlenie, odpowiednią temperaturę oraz wymianę powietrza. Pracodawca musi także dbać o prawidłowe zabezpieczenie pomieszczeń przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi, w tym nasłonecznieniem.

Zobacz: Rodzaje prac wymagające szczególnej sprawności psychofizycznej

Pomieszczenie pracy - pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca.

Za pomieszczenia takie nie mogą być uznane wszystkie miejsca, w których przebywa pracownik w czasie wykonywania swojej pracy. Nie będą uznane pomieszczenia, w których:

  • łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż dwie godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku;
  • mają miejsce procesy technologiczne, które nie pozwalają na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi bez zastosowania środków ochrony indywidualnej, oraz specjalnego reżimu organizacji pracy;
  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.

Zobacz: Co to jest statystyczna karta wypadku przy pracy?

Stałe pomieszczenia pracy

Stałe pomieszczenie pracy to pomieszczenie, w łączny okres przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza cztery godziny

W pomieszczeniach stałej pracy na każdego z pracowników, jednocześnie w nich zatrudnionych, powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Każdy pracownik powinien posiadać także co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, czyli powierzchni nie zajętej przez żaden sprzęt czy urządzenia techniczne.

Wysokość pomieszczenia powinna wynosić 3 m w świetle. W przypadku pomieszczeń - w których prowadzone są prace powodujące występowanie substancji szkodliwych dla zdrowia – wysokość ich to minimum 3,3 m w świetle.

Wskazana wysokość pomieszczeń stałej pracy może być obniżona. Dzieje się tak w przypadku zastosowania klimatyzacji. Pracodawca musi jednak uzyskać zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Emmerson Nieruchomości

Emmerson Twój Partner w Nieruchomościach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »