| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Dlaczego latem biura pracują gorzej?

Dlaczego latem biura pracują gorzej?

Lato to dla wielu firm okres odpoczynku i urlopów. Taki stan rzeczy ma swoje uzasadnienie w badaniach. Wynika z nich, że pracownicy są w tym okresie dużo mniej wydajni. Jakie czynniki są za to odpowiedzialne? Co zrobić, by niwelować ich wpływ?

Zobacz również:

Silne promienie słoneczne mogą jednak również powodować tak zwany efekt nieprzyjemnego olśnienia. Mamy z nim do czynienia, gdy w polu widzenia występuje duże zróżnicowanie natężeń światła i pracownik jest „oślepiany” odbłyskami. Według raportu Kalifornijskiej Komisji Energetycznej, zjawisko skutkuje spadkiem wydajności pracy nawet o 15-21%. Efekt najsilniej odbija się na poziomie wykonywania zadań wizualnych oraz tych wymagających dobrej koncentracji. Jak przeciwdziałać jego występowaniu? – W przypadku oświetlenia elektrycznego stosuje się systemy emitujące światło pośrednie, pozwalające zmniejszać różnice natężeń w polu widzenia pracownika. Dla ograniczenia nieprzyjemnych olśnień, powodowanych światłem naturalnym, kluczowe jest właściwe ustawienie biurek względem okna – mówi Krzysztof Rajecki. - Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest układ prostopadły, dzięki któremu unikniemy odbijania się promieni słonecznych w ekranie komputera. Jeśli mebel jest ustawiony frontem lub tyłem do okna, dobrym rozwiązaniem będzie montaż zasłon lub rolet, aby wyeliminować bądź ograniczyć nadmierną jaskrawość obszarów i powierzchni – radzi projektant oświetlenia TRILUX Polska.

Zobacz serwis: Choroby zawodowe

W upale pracujemy gorzej

W badaniach naukowych wiele wspomina się także o uzależnieniu wydajności pracowników biurowych od temperatury. Według fińskich badaczy, 35-stopniowe upały mogą zmniejszać efektywność wykonywania zadań nawet o 20%. Intelektualnemu funkcjonowaniu najbardziej sprzyja temperatura między 21° a 24°C. Najprostszym, choć stosunkowo kosztownym sposobem na jej zachowanie jest klimatyzowanie pomieszczeń roboczych. Jeśli z jakichś względów nie można skorzystać z tego rozwiązania, w najgorętsze dni warto rozważyć zmianę organizacji pracy – na przykład poprzez wprowadzenie około południa sjesty.

Dołącz do nas na Facebooku!

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Świerc

specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK