| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Dlaczego latem biura pracują gorzej?

Dlaczego latem biura pracują gorzej?

Lato to dla wielu firm okres odpoczynku i urlopów. Taki stan rzeczy ma swoje uzasadnienie w badaniach. Wynika z nich, że pracownicy są w tym okresie dużo mniej wydajni. Jakie czynniki są za to odpowiedzialne? Co zrobić, by niwelować ich wpływ?

Zobacz również:

Silne promienie słoneczne mogą jednak również powodować tak zwany efekt nieprzyjemnego olśnienia. Mamy z nim do czynienia, gdy w polu widzenia występuje duże zróżnicowanie natężeń światła i pracownik jest „oślepiany” odbłyskami. Według raportu Kalifornijskiej Komisji Energetycznej, zjawisko skutkuje spadkiem wydajności pracy nawet o 15-21%. Efekt najsilniej odbija się na poziomie wykonywania zadań wizualnych oraz tych wymagających dobrej koncentracji. Jak przeciwdziałać jego występowaniu? – W przypadku oświetlenia elektrycznego stosuje się systemy emitujące światło pośrednie, pozwalające zmniejszać różnice natężeń w polu widzenia pracownika. Dla ograniczenia nieprzyjemnych olśnień, powodowanych światłem naturalnym, kluczowe jest właściwe ustawienie biurek względem okna – mówi Krzysztof Rajecki. - Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest układ prostopadły, dzięki któremu unikniemy odbijania się promieni słonecznych w ekranie komputera. Jeśli mebel jest ustawiony frontem lub tyłem do okna, dobrym rozwiązaniem będzie montaż zasłon lub rolet, aby wyeliminować bądź ograniczyć nadmierną jaskrawość obszarów i powierzchni – radzi projektant oświetlenia TRILUX Polska.

Zobacz serwis: Choroby zawodowe

W upale pracujemy gorzej

W badaniach naukowych wiele wspomina się także o uzależnieniu wydajności pracowników biurowych od temperatury. Według fińskich badaczy, 35-stopniowe upały mogą zmniejszać efektywność wykonywania zadań nawet o 20%. Intelektualnemu funkcjonowaniu najbardziej sprzyja temperatura między 21° a 24°C. Najprostszym, choć stosunkowo kosztownym sposobem na jej zachowanie jest klimatyzowanie pomieszczeń roboczych. Jeśli z jakichś względów nie można skorzystać z tego rozwiązania, w najgorętsze dni warto rozważyć zmianę organizacji pracy – na przykład poprzez wprowadzenie około południa sjesty.

Dołącz do nas na Facebooku!

reklama

Data publikacji:

Ekspert:

TRILUX Polska Sp. z o. o.

ekspert z zakresu BHP

Zdjęcia

Dlaczego latem biura pracują gorzej?/Fot. Fotolia
Dlaczego latem biura pracują gorzej?/Fot. Fotolia

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Koronczok

Sprzedaż Internetowa24

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »