| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.

Dla jakości usług świadczonych w warsztacie samochodowym największe znaczenie ma doświadczenie specjalistów oraz nowoczesne urządzenia i narzędzia pozwalające na profesjonalne wykonanie naprawy (m.in. komputer diagnostyczny, podnośniki, system dystrybucji olejów itp.). Dla komfortu i bezpieczeństwa pracy mechaników kluczowe jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków.

Hałas i słabe światło wrogiem pracownika

Urządzenia wykorzystywane w warsztacie niejednokrotnie generują wysoki poziom hałasu. Tymczasem, ekspozycja na dźwięki przekraczające 80 dB może grozić uszczerbkiem na zdrowiu. W warunkach przekroczenia tej wartości, pracodawca zobowiązany jest podjąć kroki zmniejszające ryzyko związane z uszkodzeniem słuchu. Ze względu na to, że w warsztacie niełatwo określić stałe natężenie hałasu, należy odnieść się do tzw. ekwiwalentnego poziomu hałasu, który jest sumą stosunku najwyższej dopuszczalnej ekspozycji na hałas w poszczególnych poziomach natężenia do okresu faktycznej ekspozycji w tych samych poziomach. Jeżeli suma tych stosunków przekracza liczbę 1, przyjmuje się, że została przekroczona dopuszczalna dawka hałasu. Kierując się wytycznymi BHP oraz dbałością o komfort pracy załogi, pracodawca powinien więc zadbać o wyposażenie podwładnych choćby w najprostszy sprzęt, taki jak ochronniki słuchu.

Zobacz: Maksymalna temperatura w miejscu pracy

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiednie oświetlenie. Musi ono zapewnić dobrą widoczność zarówno na całej hali napraw, jak i w otoczeniu reperowanego podzespołu - norma PN-EN 12464-1:2012 określa, że parametry oświetlenia na stanowisku montażowym zależą od precyzji wymaganej podczas wykonywania określonego rodzaju zadań.

Parametry oświetlenia wymaganego dla budowy i naprawy pojazdów:

  • Prace przy nadwoziu i montaż; 500 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie, komora natryskowa, komora polerska; 750 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie: poprawianie, sprawdzanie; 1000 lx, UGR 19, Ra>90, temperatura barwowa od 4 000 do 6 000 K
  • Produkcja tapicerki (układanie); 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Końcowe sprawdzanie: 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Ogólne usługi samochodowe, naprawa i sprawdzanie: 300 lx, UGR 22, Ra>80, rozważyć oświetlenie miejscowe

Rekomendowany produkt: Komplet Zmiany w prawie pracy + kodeks pracy gratis

Z punktu widzenia komfortu pracy ważne jest nie tylko podawane w luksach natężenie światła, ale również współczynnik olśnień (UGR) oraz współczynnik oddania barw (Ra). - Aby usprawnić pracę i zminimalizować ryzyko wypadków podczas wykonywania zadań wzrokowych, należy zapewnić wystarczająco jasne światło w kolorze umożliwiającym wierne odwzorowanie barw. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom oświetleniowym, ograniczamy prawdopodobieństwo takich zdarzeń, jak pomylenie narzędzi lub przewodów czy niedokładne dopasowanie lakieru – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie Trilux Polska.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Alicja Moszyńska

Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »