| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.

Dla jakości usług świadczonych w warsztacie samochodowym największe znaczenie ma doświadczenie specjalistów oraz nowoczesne urządzenia i narzędzia pozwalające na profesjonalne wykonanie naprawy (m.in. komputer diagnostyczny, podnośniki, system dystrybucji olejów itp.). Dla komfortu i bezpieczeństwa pracy mechaników kluczowe jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków.

Hałas i słabe światło wrogiem pracownika

Urządzenia wykorzystywane w warsztacie niejednokrotnie generują wysoki poziom hałasu. Tymczasem, ekspozycja na dźwięki przekraczające 80 dB może grozić uszczerbkiem na zdrowiu. W warunkach przekroczenia tej wartości, pracodawca zobowiązany jest podjąć kroki zmniejszające ryzyko związane z uszkodzeniem słuchu. Ze względu na to, że w warsztacie niełatwo określić stałe natężenie hałasu, należy odnieść się do tzw. ekwiwalentnego poziomu hałasu, który jest sumą stosunku najwyższej dopuszczalnej ekspozycji na hałas w poszczególnych poziomach natężenia do okresu faktycznej ekspozycji w tych samych poziomach. Jeżeli suma tych stosunków przekracza liczbę 1, przyjmuje się, że została przekroczona dopuszczalna dawka hałasu. Kierując się wytycznymi BHP oraz dbałością o komfort pracy załogi, pracodawca powinien więc zadbać o wyposażenie podwładnych choćby w najprostszy sprzęt, taki jak ochronniki słuchu.

Zobacz: Maksymalna temperatura w miejscu pracy

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiednie oświetlenie. Musi ono zapewnić dobrą widoczność zarówno na całej hali napraw, jak i w otoczeniu reperowanego podzespołu - norma PN-EN 12464-1:2012 określa, że parametry oświetlenia na stanowisku montażowym zależą od precyzji wymaganej podczas wykonywania określonego rodzaju zadań.

Parametry oświetlenia wymaganego dla budowy i naprawy pojazdów:

  • Prace przy nadwoziu i montaż; 500 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie, komora natryskowa, komora polerska; 750 lx, UGR 22, Ra>80
  • Malowanie: poprawianie, sprawdzanie; 1000 lx, UGR 19, Ra>90, temperatura barwowa od 4 000 do 6 000 K
  • Produkcja tapicerki (układanie); 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Końcowe sprawdzanie: 1000 lx, UGR 19, Ra>80
  • Ogólne usługi samochodowe, naprawa i sprawdzanie: 300 lx, UGR 22, Ra>80, rozważyć oświetlenie miejscowe

Rekomendowany produkt: Komplet Zmiany w prawie pracy + kodeks pracy gratis

Z punktu widzenia komfortu pracy ważne jest nie tylko podawane w luksach natężenie światła, ale również współczynnik olśnień (UGR) oraz współczynnik oddania barw (Ra). - Aby usprawnić pracę i zminimalizować ryzyko wypadków podczas wykonywania zadań wzrokowych, należy zapewnić wystarczająco jasne światło w kolorze umożliwiającym wierne odwzorowanie barw. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom oświetleniowym, ograniczamy prawdopodobieństwo takich zdarzeń, jak pomylenie narzędzi lub przewodów czy niedokładne dopasowanie lakieru – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie Trilux Polska.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »