| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Odpowiednia temperatura w miejscu pracy

Odpowiednia temperatura w miejscu pracy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy bhp nakazują pracodawcy m.in. zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)

Pracodawca, udostępniając pracownikom miejsce pracy, zobowiązany jest stosować się do przepisów bhp, które narzucają mu, miedzy innymi, zachowanie odpowiedniego poziomu temperatury. W sytuacji, gdy normy nie są zachowane, pracownik może odmówić wykonywania obowiązków służbowych…

W pomieszczeniach, w których pracownicy wypełniają swoje obowiązki służbowe pracodawca zobowiązany jest zapewnić temperaturę dostosowaną do rodzaju wykonywanej pracy, czyli metod pracy i niezbędnego do jej wykonania wysiłku fizycznego. Temperatura, jeśli nie występują przeciwskazania technologiczne, nie może być niższa niż 14°C, a w pomieszczeniach gdzie wykonywana jest praca lekka i biurowa, nie niższa niż 18°C.

Praca na zewnątrz w mrozy - obowiązki pracodawcy

Pracodawca zobowiązany jest również zadbać o wymianę powietrza w pomieszczeniu świadczenia pracy, w zależności od potrzeb użytkowych i funkcji pomieszczeń, bilansu wilgotności i ciepła. Możliwymi do zastosowania są wentylacja naturalna lub mechaniczna bądź klimatyzacja. Należy pamiętać o tym, iż powietrze doprowadzane powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia, a urządzenia nie mogą powodować przeciągów, ochłodzenia lub przegrzewania pomieszczenia wykonywana pracy. Pochodzący z wentylacji strumień powietrza nie może być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Maksymalna zaś temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70°C przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy. W pozostałych przypadkach maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 45°C.

W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy?

Zgodnie z przepisami bhp pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Nie określają one jednak wprost górnej wartości temperatury w pomieszczeniu wykonywania pracy. Optymalna temperatura to 20-25°C.

Pracodawca powinien pamiętać również o odpowiedniej konserwacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, aby nie doszło do awarii.

W sytuacji, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika bądź gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym bezzwłocznie przełożonego.

Zadaj pytanie na FORUM

Podstawa prawna:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Maziarz

Adwokat w UK (solicitor)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »