| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Co pracownik może zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy?

Co pracownik może zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy?

Państwowa Inspekcja Pracy jest podstawowym organem państwowym mającym za zadanie ochronę praw pracowniczych. Niestety rzadko działa z urzędu, co oznacza że potrzebne jest zgłoszenie naruszenia. Pracownicy jednak często boją się zgłaszać naruszenia w obawie przed utratą stanowiska pracy.

Na wstępie należy podkreślić, że niestety zgłoszenia nie mogą być anonimowe. Te niezawierające imienia i nazwiska lub nazwy oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Należy jednak pamiętać, że dane zgłaszającego skargę są tajemnicą służbową i nie wolno ich nikomu ujawniać, w szczególności pracodawcy, a ponadto inspektor pracy może w szczególnych sytuacjach zarządzić, że skarga anonimowa jednak będzie rozpatrzona.

Polecamy: serwis Wypadki przy pracy

Co można zgłosić do inspekcji

Do Państwowej Inspekcji Pracy można zgłosić każde naruszenie praw pracowniczych, w szczególności:

  1. naruszenie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,
  2. naruszenie zasad legalności zatrudnienia, w tym przede wszystkim nieopłacanie składek na Fundusz Społeczny i zatrudnienie „na czarno”,
  3. powodowanie działań stanowiących zagrożenie w środowisku pracy.

Pan Tomek pracuje w sklepie spożywczym. Po jakimś czasie zauważył, że jego pracodawca zatrudnia dwie osoby „na czarno”, nie odprowadzając żadnych składek. Zgłosił ten fakt do inspekcji, w sklepie po jakimś czasie pojawił się inspektor pracy i po skontrolowaniu dokumentów pracodawcy stwierdził nielegalne zatrudnienie, nałożył na pracodawcę grzywnę i w imieniu tych dwóch pracowników złożył do sądu pracy wniosek o ustalenie istnienia stosunku pracy, wskutek czego pracodawca będzie musiał odprowadzić wszystkie zaległe składki.

Skarga powinna zostać rozpatrzona w ciągu 30 dni.

Polecamy: serwis Choroby zawodowe

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Frątczak

Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK