| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy

Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy

Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy. Każdy pracownik powinien mieć dostęp do odpowiednio wyposażonej apteczki oraz pierwszej pomocy przedlekarskiej.

W pracy może dojść do nieprzewidzianych wydarzeń. Nawet z pozoru bezpieczne zadania mogą być przyczyną wypadków, np. skaleczenia się papierem do drukarki. Pracodawca ma obowiązek przeprowadzić analizę zagrożeń w zakładzie pracy oraz informować podwładnych o prawdopodobnym niebezpieczeństwie. Musi on również przekazać informacje o zasadach postępowania w przypadkach awarii i innych sytuacji zagrożenia zdrowia bądź życia. Dodatkowo ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom podstawowe środki potrzebne do udzielania pierwszej pomocy oraz udostępnić nazwiska osób przeszkolonych w tym zakresie.

Apteczka

Głównym punktem pierwszej pomocy jest apteczka. Oto, co powinno się w niej znajdować:

  • gumowe rękawiczki jednorazowe (dwa rozmiary),
  • gazy jałowe (1 m2, 0,5 m2),
  • gaziki jałowe,
  • plastry zwykłe,
  • chusty trójkątne,
  • bandaże,
  • plastry z opatrunkiem (kilka rozmiarów),
  • agrafki,
  • nożyczki (skalpel),
  • pęseta anatomiczna,
  • opatrunek na oparzenia,
  • maseczki do sztucznego oddychania,
  • koc termiczny,
  • woda utleniona.

Ze względów bezpieczeństwa nie powinno być w niej żadnych leków. Nie zawsze wiadomo bowiem, czy poszkodowany nie jest uczulony na jakiś specyfik.

Apteczka musi być odpowiednio oznaczona oraz umiejscowiona w widocznym punkcie firmy. Symbolem oznaczającym apteczkę jest biały krzyż na zielonym tle. Jej opakowanie powinno być odporne na działanie czynników mechanicznych i wygodne w obsłudze. Obowiązkiem pracodawcy jest wywieszenie przy apteczce nazwiska bądź nazwisk osób, które są uprawnione do ich obsługi. Dodatkowo umieszcza on przy niej instrukcję udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Pierwsza pomoc w pracy

Liczba apteczek nie jest ograniczona ściśle przepisami. Decyzję o ich liczbie podejmuje pracodawca w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, biorąc pod uwagę rodzaj i siłę zagrożeń występujących w zakładzie pracy.

Pierwsza pomoc

Każdy z pracodawców ma obowiązek wyznaczyć ratownika lub osobę przeszkoloną w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Jest ona odpowiedzialna zarówno za organizację pomocy, jak i wyposażenie firmowej apteczki. Liczba osób, które powinny być odpowiedzialne w tym zakresie kształtuje się różnie ze względu na stopień ryzyka oraz liczbę zatrudnionych. Wygląda to następująco:

  1. Niski stopień ryzyka (biura, biblioteki, hotele itp.):
    • poniżej 50 pracowników – co najmniej 1 osoba wyznaczona,
    • od 50 do 100 pracowników – co najmniej 1 ratownik,
    • powyżej 100 pracowników – dodatkowo 1 ratownik na każde 100 zatrudnionych osób.
  2. Średni stopień ryzyka (produkcja, montaż, magazyn itp.):
    • poniżej 20 pracowników – co najmniej 1 osoba wyznaczona,
    • od 20 do 100 pracowników – co najmniej 1 ratownik na każde 50 zatrudnionych,
    • powyżej 100 pracowników – dodatkowo 1 ratownik na każde 100 zatrudnionych.
  3. Wysoki stopień ryzyka (górnictwo, przemysł ciężki itp.):
    • poniżej 50 pracowników – co najmniej 1 osoba wyznaczona,
    • od 5 do 50 pracowników – co najmniej 1 ratownik,
    • powyżej 50 pracowników – dodatkowo 1 ratownik na każde 50 zatrudnionych.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Krawczyk

Instruktor American Heart Association (pierwsza pomoc).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »