| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Jak zarządzać bezpieczeństwem i higieną pracy?

Jak zarządzać bezpieczeństwem i higieną pracy?

Najskuteczniejszym sposobem na zapewnienie pracownikom wysokiego bezpieczeństwa pracy jest właściwe zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Skuteczne zarządzanie polega na umiejętności zapobiegania i przewidywania niebezpieczeństw, a nie rozwiązywanie problemów kiedy one już się pojawią.

Podstawowe zasady działań w zakresie zarządzania niebezpieczeństwem pracy powinny być usystematyzowane w następującej hierarchii ważności:
• unikanie ryzyka w miejscu pracy,
• likwidowanie źródeł zagrożeń zawodowych,
• dostosowanie warunków pracy do psychofizycznych właściwości pracowników,
• zastępowanie niebezpiecznych technologii, maszyn, urządzeń, surowców bardziej bezpiecznymi,
• stosowanie ochron zbiorowych, a dopiero w ostateczności środków ochrony indywidualnej.

Podstawowe działania

Pracodawca powinien podejmować pewne podstawowe działania dla zabezpieczenia bezpiecznych warunków w pracy, w szczególności:
• ocenę ryzyka zawodowego,
• stosowanie niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
• zapewnienie pracownikom niezbędnych informacji i szkoleń dotyczących zasad ochrony przez zagrożeniami,
• określenie ogólnej polityki kierownictwa firmy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników,
• zapewnienie niezbędnych informacji umożliwiających wdrożenie ogólnej polityki,
• uwzględnienie zagadnień bezpieczeństwa w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji,
• konsultowanie spraw z dziedziny bezpieczeństwa pracy z pracownikami,
• monitorowanie i przeglądanie efektywności przyjętej polityki i całego systemu zarządzania firmą.

Przeczytaj także: Posiłki i napoje także zimą

Podstawowe pytania

Aby właściwie ocenić, czy polityka bezpieczeństwa i higieny pracy jest prowadzona prawidłowo, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
1. Czy są opracowane jasne procedury postępowania i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa?
2. Czy każdy pracownik, niezależnie od zajmowanej funkcji zna zasady postępowania i odpowiedzialności w zakresie BHP?
3. Czy w firmie znane są i stosowane zasady BHP?
4. Czy zostały zidentyfikowane główne zagrożenia oraz podejmowane są działania w celu ich likwidacji?
5. Czy pracownikom zapewniono niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz przeszkolenie w zakresie posługiwania się tymi środkami?
6. Czy pracownicy zostali poinformowani o ryzyku zawodowym występującym na stanowisku pracy oraz sposobach unikania zagrożeń?
7. Czy pracownicy uczestniczą w konsultacjach dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia?
8. Czy pracownicy wiedzą kogo i w jakich sposób należy poinformować o niebezpiecznych sytuacjach i wypadkach?
9. Czy w zakładzie prowadzone są regularne kontrole miejsc pracy z uwzględnieniem stosowania przez pracowników obowiązujących procedur bezpieczeństwa pracy?
10. Czy w zakładzie funkcjonuje system przeglądu polityki procedur bezpieczeństwa pracy?

Pozytywna odpowiedź na powyższe pytania na pewno przyczyni się do zwiększenia i zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników.

Polecamy serwis: Kodeks pracy

Źródło:www.pip.gov.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »