| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Okresowe analizy stanu BHP

Okresowe analizy stanu BHP

Służba bezpieczeństwa i higieny pracy jest zobligowana do sporządzania i przedstawiania pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza zawiera propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.

Taka analiza powinna zawierać wiele elementów, dzięki którym pracodawca może w sposób jasny i precyzyjny ustalić w jaki sposób zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, jak je poprawić lub zmienić, aby uczynić zadość wymogom wynikającym z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności analiza winna zawierać:

  •  informację o liczbie wypadków przy pracy z podaniem miejsc obrażeń, przyczyn wypadków, wskaźników wypadkowości (wskaźniki ciężkości i częstotliwości) oraz realizacji wniosków profilaktycznych. Należy również uwzględnić te wyniki z lat poprzednich i dokonać ich porównania.
  •  plan roczny poprawy warunków pracy. Zadania poszczególne określone w planie powinny być uwzględnione w działaniach zakładu opartych na dokładnym rozeznaniu zagrożeń, szkodliwości i uciążliwości stanowisk pracy. Plan, o którym mowa należy opracować biorąc pod uwagę ocenę ryzyka zawodowego, zarządzenia, nakazy i decyzje organów kontroli warunków pracy oraz wnioski z kontroli zakładu przez pracowników służby bhp (dotyczy to także zaleceń dokonanych przez komisje bezpieczeństwa i higieny pracy),
  •  realizację planu poprawy warunków pracy z poprzedniego roku,
  •  realizację decyzji administracyjnych zaleceń zewnętrznych organów kontroli warunków pracy (Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna),

Przeczytaj również: Do czego może zobowiązać pracodawcę Państwowa Inspekcja Pracy?

  •  szkolenie załogi w zakresie bhp; należy podać rodzaje przeprowadzonych szkoleń i liczbę pracowników,
  •  ocenę stanu zdrowia pracowników; należy podać rodzaje badań (wstępne, okresowe, kontrolne) i liczbę pracowników poddanych badaniom. Podać można również wskaźnik absencji i strukturę zachorowań w uzgodnieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną w danym zakładzie pracy. Pracodawca powinien także podać liczbę chorób zawodowych, o ile takie wystąpiły,
  •  narażenie zawodowe na stanowiskach pracy; pracodawca powinien podać narażenie na czynniki szkodliwe i uciążliwe (na podstawie przeprowadzonych badań środowiskowych), narażenie na czynniki rakotwórcze (w przypadku gdy występują) oraz liczbę narażonych pracowników,
  •  kontrolę wewnętrzną; tu pracodawca zobligowany jest podać ilość kontroli przeprowadzonych przez służbę bhp, zakres przedmiotowy, ustalenia pokontrolne i ich realizację,
  •  nakłady na odzież, obuwie, ochrony osobiste, środki czystości, środki odżywcze.

Ważne jest, aby pamiętać, że przy opracowywaniu takiej analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie należy w poszczególnych punktach przeprowadzić porównanie z poprzednimi latami.

Polecamy serwis: Kodeks Pracy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »