| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Czym jest książka kontroli sanitarnej?

Czym jest książka kontroli sanitarnej?

Zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Sanitarnej każdy zakład pracy obowiązany jest do posiadania książki kontroli sanitarnej. Doraźne zalecenia, uwagi i wnioski, które wynikają z przeprowadzonej przez inspektora sanitarnego kontroli, wpisywane są przez niego do książki kontroli sanitarnej.

Szczegółowe regulacje dotyczące sposobu prowadzenia książki sanitarnej normuje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 4 listopada 1985 r. w sprawie książki kontroli sanitarnej.

Jak stanowi rozporządzenie, nie tylko każdy zakład pracy winien taką książkę posiadać, ale również, w razie gdy poszczególne działy lub oddziały zakładu pracy znajdują się poza jego siedzibą lub w różnych obiektach w tej samej miejscowości, każdy dział lub oddział jest obowiązany posiadać osobną książkę. Rozporządzenie ustanowiło określone wymogi, jakie musi spełniać taka książka. Otóż nie może liczyć mniej niż 20 stron, a poza tym musi zostać oparafowana i opieczętowana na pierwszej i ostatniej stronie przez właściwego ze względu na siedzibę zakładu pracy, działu lub oddziału, Inspektora Sanitarnego. Szczegółowy wzór książki kontroli sanitarnej został określony w załączniku do rozporządzenia.

Porównaj: Pierwsza pomoc w pracy

Organ, który przeprowadza kontrolę u danego pracodawcy, obowiązany jest dokonać odpowiednich wpisów w książce tj. prócz standardowych informacji dotyczących kontroli i osoby ją przeprowadzającej, w książce powinny znaleźć się wpisy stwierdzające naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych oraz wydane doraźne zalecenia, uwagi i wnioski oraz terminy ich wykonania. Oprócz odpowiednich wpisów Inspektor Sanitarny sporządza także protokół kontroli (którego wykonanie jest obowiązkowe w sytuacji, gdy wydaje decyzję lub wszczyna postępowanie egzekucyjne w administracji), o czym wzmianka powinna znaleźć się w książce. O usunięciu stwierdzonego naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych kierownik zakładu pracy jest obowiązany zawiadomić organ, który przeprowadził kontrolę, nie później niż w ciągu 3 dni od daty wyznaczonego terminu.

Polecamy serwis: Urlopy

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »